Súčasťou slovenského bodového systému pre vodičov by malo byť podľa všetkého aj to, že na vrátenie vodičského preukazu po jeho odobratí nebudú stačiť len opätovné preskúšanie v autoškole a ďalšie bežné náležitosti, ale uvažuje sa aj o rehabilitácii či povinných sedeniach u psychológa. „Podmienky na vrátenie vodičského preukazu však zatiaľ ešte nie sú striktne zadefinované, pretože si to vyžaduje aj rokovania s dotknutými orgánmi, ako napríklad so Slovenskou komorou psychológov,“ dodáva Bárdyová.
Nižšie pokuty
Svoju predstavu, ako by tento systém mohol fungovať v podmienkach Slovenska, predstavil pre aktuality.sk aj riaditeľ odboru dopravnej polície Tomáš Vrábel. Podľa neho je bodovanie vodičov už dnes európskym štandardom a je len logické, ak k nemu pristúpime aj my. „V rámci bodového systému by bol frajer ten, kto dodržiava pravidlá cestnej premávky,“ povedal Vrábel. Dôvodom je aj podľa neho zníženie počtu vážnych dopravných nehôd. „Ročne máme v priemere asi 250 usmrtených účastníkov cestnej premávky. Vízia do roku 2050 je, aby sa to dostalo na nulovú hranicu,“ dodal šéf dopravnej polície. Zaujímavo vyznieva to, že za čistú kartu by mohli šoféri očakávať zľavy na budúce pokuty, pokiaľ by nespravili vážny priestupok.
Môže to priniesť zníženie nehodovosti
Lucia Kurilovská, rektorka Akadémie Policajného zboru
Pokiaľ je to podložené výskumom a štatistikami, ktoré ukazujú, že to prinesie zlepšenie dopravnej situácie, tak si myslím, že to svoje opodstatnenie má. Treba si dať však pozor, aby sme nešli do niečoho, čo nesplní naše očakávania. Výsledky napríklad ukazujú, že zavedenie trestného činu ohrozovania pod vplyvom návykovej látky nemalo ten preventívny účinok, aký sme očakávali. V tomto prípade si však zrejme každý rozmyslí, ako bude postupovať a či bude porušovať predpisy, najmä, ak bude musieť ísť potom znovu na preskúšanie, za ktoré sa bude, predpokladám, platiť. V konečnom dôsledku to teda môže priniesť to, čo očakávame, a to je zníženie nehodovosti.