Elektrická budúcnosť
Isté je, že fabrika na batérie do elektromobilov by priniesla slovenskej ekonomike výhodu. Vzhľadom na plány výrobcov bude táto forma prepravy v nasledujúcich rokoch rásť. Samotné Volvo, ktoré postaví závod pri Košiciach v hodnote 1,2 miliardy eur, bude produkovať už len elektromobily. Doteraz sa batérie vyrábajú takmer výlučne v Ázii. Volkswagen sa tiež chce zbaviť závislosti od dodávateľov a šetriť na batériách, ktoré sú najhodnotnejšou časťou auta.
Podľa zahraničných médií chce Volkswagen zastrešovať v jednej divízii globálnu ťažbu surovín, recykláciu či skladovanie energií. Do roku 2030 chce mať vedúce postavenie na trhu elektromobilov. Nedávno položili základný kameň prvej európskej továrne na batérie v nemeckom Salzgitteri.
„Založenie našej vlastnej továrne na články je z technického aj ekonomického hľadiska megaprojekt,“ povedal generálny riaditeľ Herbert Diess. Ročne chce firma vybaviť 500-tisíc elektromobilov z jednej továrne na batérie.
Kde budú továrne Volkswagenu
- nemecký Salzgitter
- švédsky Skellefteå
- španielska Valencia
? slovenské Šurany
Čo fabrika prinesie
- 4,5 tisíca zamestnancov
- 4 miliardy eur
- spustenie prevádzky v roku 2027
- celkovo šesť tovární v Európe, Amerike a Ázii
Rizikom je závislosť
Boris Tomčiak, analytik Finlord
- Tradičné motorárne ešte budú v najbližších rokoch vyrábať, ale už je nutné stavať továrne na nový typ pohonov. Všetky automobilky sveta budú potrebovať baterkárne rovnako, ako potrebujú napríklad karosárne. Rizikom Slovenska je dlhodobo vysoká orientácia na výrobu áut. Príchod tejto továrne by závislosť zvýšil, keďže to z trhu odčerpá ľudí, ktorí by mohli pracovať v iných oblastiach. Slovensko potrebuje podporovať IT sektor a farmaceutiku. Zvýši to bohatstvo celej krajiny.
Slovensko
+ dobrá dopravná a koľajová infraštruktúra v okolí Šurian
+ blízkosť jadrovej elektrárne Mochovce (fabrika bude najväčším odberateľom elektriny v krajine)
+ výmera priemyselného parku v Šuranoch a schválená suma 1,9 milióna eur na prípravné práce
+ poloha zabezpečuje dobrú dostupnosť na rozvoz batérií do Česka aj Maďarska
? štátna pomoc
Česká republika
+ Česi už preinvestovali 370 miliónov eur do výstavby dvoch priemyselných parkov
+ výrobca Škoda
+ zásoby lítia a mangánu v Krušných horách
+ blízkosť Nemecka
? záujem o investíciu do baterkárne má aj juhokórejské LG
Poľsko
+ už má závody na batérie LG Chem a Northvolt
? problémom je, že elektrinu vyrábajú najmä z uhlia, čo nie je ekologické