„To, že takáto úprava môže byť pre niektoré samosprávy likvidačná, dokazuje príklad z obce Pohronský Ruskov. Riešenie sanácie tamojšej environmentálnej záťaže v celkovej sume 1,6 milióna eur by v zmysle zákona mala znášať obec ako vlastník. Táto suma je však vyššia, ako je celkový ročný príjem obce,“ priblížila Čaputová.
Obec pritom nebola určená ako pôvodca ani povinná osoba, a dotknutý pozemok získala v dobrej viere, že jej štát s odstránením environmentálnej záťaže pomôže. Obdobná situácia môže podľa hlavy štátu vzniknúť aj vo vzťahu k iným obciam alebo súkromným osobám, ktoré neboli príslušným orgánom určené ako pôvodcovia záťaže alebo povinné osoby.
Pôvodný návrh zákona obsahoval inú úpravu postupu, ktorú prezidentka považovala za správnu a v súlade s ústavou. Navrhovaný spôsob finančnej náhrady za sanáciu environmentálnej záťaže sa na poslednú chvíľu úplne zmenil na základe schváleného poslaneckého pozmeňujúceho návrhu. Dotknuté subjekty tak už nemohli v rámci medzirezortného pripomienkového konania predložiť svoje pripomienky a sporné ustanovenia teda boli schválené bez širšej debaty medzi odbornou verejnosťou a medzi ďalšími subjektmi, ktoré sú napadnutými ustanoveniami dotknuté.