Aká je vaša predstava o tom, koľko by mal dostávať učiteľ na druhom stupni?
My sa aj v rámci návrhu budeme hýbať až niekam k 1 600 - 1 800 eurám a následne potom odstupňovanie v rámci automatu. Tam je veľmi dôležité, aby sme k tomu systémovému riešeniu platov potom ešte pridávali aj ďalšie podporné mechanizmy. My sme minulý rok otestovali takzvané stabilizačné príspevky, kde riaditeľ dostal mesačne v priemernej škole niekde okolo 2- až 3-tisíc eur, a tieto mohol prerozdeliť svojim pedagógom.
Akým smerom sa bude vyvíjať najbližšie mesiace počet učiteľov?
Úplne stabilizované to nie je. Áno, budúci rok, ak sa potvrdí toto zvyšovanie platov, tak asi to bude taký prvotný signál, že už sa to rieši, ale potom nemáme vyriešený rok 2024. A viete, keď teraz niekto rozmýšľa o vysokej škole, že čo budem robiť v živote a vyberá si vysokú školu, tak prečo by si mal vybrať, že chcem byť učiteľom, prečo by mal ísť na pedagogickú fakultu, keď vie, že nemá garantovaný nejaký nárast platov, že nebude vedieť uživiť rodinu a nebude vedieť žiť reálnym a komfortným spôsobom života. Viem, že všetci tu budú teraz rozprávať, že no veď tu máme aj predavačky, aj šoférov, aj všetkých ostatných. Ale proste som ministrom školstva a budem obhajovať svoj rezort. To, že to neobhajujú ostatní kolegovia, tak to je ich problém.
Veľa škôl rieši, že nasledujúce mesiace sa im rapídne zvýšia ceny energií. Čo ste hovorili riaditeľom, ktorí sa vás na to pýtali?
Toto vnímame už od januára tohto roku, keď sme oslovili všetky školy, aby nám vydokladovali nárast energií. Ešte v januári sme posielali žiadosť smerom k ministerstvu financií v objeme 40 miliónov eur na energie pre školy. V auguste sme boli po prvýkrát požiadaní ministerstvom financií, aby sme aktualizovali všetky čísla, tak sme nanovo všetkých oslovili.
Odvtedy sa s tým nejako veľmi nič nehýbe, je to v objeme cez 50 miliónov. Skôr som počul také tie klasické návrhy, že veď nech sú uhoľné prázdniny, alebo nech sú dlhšie prázdniny, alebo nech idú na dištančné vzdelávanie v januári. Toto je pre mňa nepredstaviteľné. Máme znova prísť k tomu, že v januári nebudú deti chodiť do školy, lebo štát nevie vyčleniť 50 miliónov, ale pol miliardy na iné opatrenia pána Matoviča, to vieme vyčleniť?
Ste pripravení na odvolávanie jednotlivých ministrov? Budete hlasovať za odvolanie Igora Matoviča, ak by taký návrh bol na stole?
Ak žiadame odchod pána ministra Matoviča, a ak som odišiel kvôli tomu, že on zostáva, tak je úplne logické, že keď takýto návrh príde do Národnej rady, tak ho podporím. Ale je tam tá čiarka, že opäť sa budem pozerať na to, kto tento návrh prinesie. Ak tam budú fašistické extrémistické strany, tak sa nebudem na to ani pozerať a nebudem to vôbec zvažovať.
Budete hlasovať aj za vyslovenie nedôvery premiérovi Hegerovi?
Toto je najčastejšia otázka, na to neviem odpovedať. Asi je to veľmi čerstvé. V rámci klubu sme túto diskusiu neukončili, takže neviem povedať, ako to bude, ale určite budeme jednotní.
Prichádzali ste s premiérom Hegerom do styku. Má dostatok skúseností na to, aby dokázal ukočírovať menšinovú vládu?
To sú dva svety. Ja som bol veľmi hrdý na to, ako reprezentoval pán Heger Slovensko v zahraničí, na európskej pôde, jasne hovoril, že patríme na Západ, že sme naozaj moderná krajina, že sme hodnotová krajina. A potom som bol taký prekvapený, keď sme sa vrátili naspäť a tu ste zažívali všetky tie návrhy zákonov zo strany OĽaNO, ktoré vám niečo iba prikazovali alebo zakazovali a hovorili, že čo, ako má fungovať. To boli také dva svety, a ja by som bol veľmi rád, keby sme žili ten medzinárodný svet, a keby toto robil pán premiér aj u nás na Slovensku.
Mnohých ľudí ešte zaujíma, že či sú v hre teraz predčasné voľby, alebo to je úplne mimo stola. Budete hlasovať za zákon, ktorý by umožňoval vyhlásiť ich?
Toto je opäť niečo, o čom momentálne debatujeme, že ako sa postavíme k tejto otázke. Ja nevidím dôvod, aby sme hlasovali za predčasné voľby. Chceme, aby dovládla vláda Eduarda Hegera, úplne ideálne by bolo, ak by tam nebol Igor Matovič, aby sme my mohli robiť zodpovednú politiku a niesť aj následky, lebo také reči, že utekáme od zodpovednosti - to je normálne absurdné.
Načrtli sme už aj to krúžkové pre deti, OĽaNO najnovšie oznámilo, že sa presunie až do roku 2024 na plecia novej vlády. Malo to stáť takmer pol miliardy eur, Igor Matovič váš obvinil z toho, že ste to sabotovali a nepripravili ste nič, aby toto krúžkovné mohli spustiť od januára 2023. Zlyhali ste vy?
Ja už neviem, ako mám na to reagovať a komentovať tieto veci. To je niečo podobné ako to, že sme nežiadali o platy zamestnancov v školstve, a pritom všetci boli svedkami toho, koľko sme robili stretnutí. V rámci krúžkovného -debata u nás začala, keď sme prišli na ministerstvo školstva. A prioritne sme ho chceli robiť pre šport, chceli sme ho pilotovať na niektoré okresy, kraje a na niektoré ročníky, aby sme vyskúšali ten celý mechanizmus.
Následne na začiatku tohto roku prišiel pán minister financií, že on to chce na vzdelávanie, a mňa osobne pán štátny tajomník Klimek oslovil, aby som vyčlenil ľudí, ktorí tam budú debatovať. Ešte v ten istý deň, ako ma o to požiadal, tak som kontaktoval ľudí na ministerstve školstva. Títo ľudia boli na niekoľkých stretnutiach, tuším, že ich bolo šesť, kde pripomienkovali veci. Ale keď tam chodili títo ľudia, tak ich pripomienky neboli nikdy vypočuté.
My sme argumentovali napríklad, že nemôžme pri marginalizovaných skupinách robiť niečo v rámci digitálnej aplikácie. Nemôžme to otvoriť len tak pre všetkých a musíme stanoviť nejaké kritériá, že kto bude poskytovať tie krúžky. Veď to nemôžme urobiť tak, že povedzme na Orave nejaká Kotlebova mládež sa zaregistruje v nejakom našom registri, a bude deti ´vzdelávať´, že Tiso bol vlastne hrdina. Toto sme pripomienkovali, a toto nebolo počúvané.
Bohužiaľ, zástupcovia ministerstva financií vždy povedali, že takéto majú pokyny a takto musia konať. Ja som sa potom osobne stretol s pánom ministrom financií, kde som mu tiež povedal, že toto nie je dobrý nápad, že poďme to urobiť na ten šport, odčleňme vzdelávanie, v kľude ho pripravíme nejakým spôsobom, a tie peniaze, ktoré chce do toho investovať, dajme do platov učiteľov. Toto bolo zamietnuté, v utorok o deviatej prišiel tento návrh, ktorý bol nerealizovateľný, v stredu bol schválený na vláde bez našich hlasov a následne potom v parlamente.
A potom ste sa snažili nejako o jeho realizáciu, keď už prešiel parlamentom?
Ja som potom s pánom predsedom školského výboru diskutoval o tom, že ako by sa to dalo upraviť, preto on aj podal návrh zákona, nanovo ho otvoril, a mali sme dokonca aj stretnutie, kde boli účastní všetci poslanci, kde sme boli účastní my aj ministerstvo financií. Tam sme sa dostali iba po prvý paragraf. Lebo sme sa pýtali, že a kto bude ten poberateľ, ako je vyriešená striedavá starostlivosť, ako sú vyriešení rodičia, ktorí sú v rozvode, ako je vyriešené to, že trvalý pobyt je na Slovensku, ale dieťa sa vzdeláva napríklad vo Viedni, a množstvo iných vecí, ktoré tam nie sú vôbec riešené. Preto sa zákony tvoria rok, preto idú do všetkých pripomienkových konaní vnútorných, ministerských, pred verejnosť, legislatívnu radu a podobne, aby sa vychytali všetky tieto veci. A to sa neudialo. No a teraz si to zjavne uvedomili, že to nevedia pripraviť, lebo to sa nedá, cez leto pripraviť takýto návrh zákona, a urobili toto rozhodnutie.
Ako z vášho pohľadu prebieha integrácia ukrajinských detí na Slovensku?
- Prebieha náročne, ale prebieha podľa mňa dobre. Ja môžem poďakovať riaditeľom a školám, že tak, ako sme zvládli COVID-19, tak sa zvládla aj táto situácia. Problémy boli vo veľkých mestách pri materských školách a základných školách, ktoré sú už teraz naplnené a nemajú kapacitu. Ja som rád, že v rámci materských škôl sme na to veľmi rýchlo zareagovali debatou s Úradom verejného zdravotníctva, že sa zjemnili podmienky, kde sa môžu deti vzdelávať v rámci materských škôl, že sme vedeli veľmi rýchlo vyčleniť aspoň nejakú čiastku pre tieto deti a poslať školám na základe toho, čo nám vykazujú, a že sme pripravili všetky manuály, ako ich zaraďovať a upravili všetky podmienky.
Následne sme žiadali finančné prostriedky od ministerstva financií, lebo tie deti niekam chodia, musí ich niekto učiť, potrebujú nejaké priestory, treba im kúpiť učebnice a tak ďalej. To sme nedostali, preto sme oslovili Európsku komisiu, ja som veľmi rád za kolegov, ktorí vydebatovali niekoľko mesiacov a že sa podarilo získať viac ako 50 miliónov eur, ktoré nám garantujú takzvaný európsky normatív pre deti z Ukrajiny až do decembra 2023.
Tieto finančné prostriedky už sme teraz aj dostali a môžem reálne potvrdiť, že v týchto dňoch riaditelia škôl dostanú tieto finančné prostriedky ešte aj za predchádzajúce obdobie, od marca do augusta. Tieto peniaze môžu využívať ako normatív, oni by už mali teraz reálne chodiť. Je to aj také poďakovanie za to, ako odvádzali tú robotu a máme nastavený mechanizmus tak, že to bude v trojmesačných platbách. Takže ďalšia pôjde v decembri, na základe výkazov, ktoré nám školy dávajú, a postupne aj celý kalendárny rok.
Dá sa pri tejto téme povedať, že prečo ste išli cestou integrácie ukrajinských detí do slovenských tried, a nevytvárali sa samostatné ukrajinské triedy?
Už z toho slova integrácia, že chcete začleniť. Akonáhle by boli v nejakej jednej uzavretej skupine, kde by používali svoj jazyk a išli by svojím spôsobom vzdelávania, tak by nezotrvali u nás na Slovensku. Preto bolo omnoho jednoduchšie, aby boli začleňovaní do tried. Aj sa potvrdilo, že to je správne, hoci náročnejšie. Lebo slovenské deti rozprávali rýchlejšie po anglicky, keďže deti z Ukrajiny vedeli angličtinu o trochu lepšie, a zase opačne, ukrajinské deti sa veľmi rýchlo učili slovenčinu. Aj tie kamarátstva, ktoré vznikali, aj to ovplyvňovanie navzájom bolo omnoho rýchlejšie.