Ba čo viac, stroj ani nemal byť vo vzduchu, pretože nie je registrovaný. Stav športovca, ktorý utrpel popáleniny na 30 % tela, zatiaľ zostáva nezmenený. Každé ultraľahké lietadlo musí byť registrované v Slovenskej leteckej federácii a musí mu byť pridelená značka. Stroj, s ktorým sa Židek zrútil, však registrovaný nebol.
„Na tomto lietadle neboli urobené ani letové skúšky, ani nebolo zaregistrované, ja neviem, čo to bolo za lietadlo. Vedeli by sme o tom. Oni musia požiadať o zaevidovanie lietadla, pridelenie poznávacej značky a v súvislosti so zaevidovaním sú nastavené procesy, musia sa robiť letové skúšky, treba skontrolovať technický stav lietadla a podobne. To všetko ide cez nás. O tomto lietadle nič nevieme,“ vysvetľuje Marián Sluk, prezident Slovenskej leteckej federácie a hlavný letový inšpektor.
Bez poistenia
Strieborný olympionik Židek nielenže vzlietol na lietadle, ktoré nemalo vo vzduchu čo robiť, ale podľa Sluka naň športovec nemal ani preukaz. „Keď je u nás lietadlo zaevidované, musí mať nami vydaný preukaz spôsobilosti. On ho nemal, mal vydaný preukaz spôsobilosti Leteckým úradom a ten na takéto malé lietadlá preukaz nevydáva, to len my sme poverení,“ dodáva Sluk s tým, že stroj tak nebol ani poistený.
„Najskôr by musel byť registrovaný a potom by sa museli dať poisťovni poznávacia značka a typ lietadla. Tá by ho potom poistila povinným zmluvným poistením, alebo aj havarijným poistením. On nemal u nás vydaný preukaz spôsobilosti a lietadlo nebolo u nás evidované,“ vysvetľuje.