Nerobia ich pravidelne
Mestá a obce však za technický stav kolotočov zodpovednosť nenesú. O bezpečnosť by sa mali starať najmä prevádzkovatelia, ktorí by mali zo zákona pravidelne absolvovať kontroly od revíznych technikov. Náhodné kontroly vykonávajú taktiež pracovníci inšpektorátu práce, no a raz za čas musia kolotoče prejsť aj kontrolou Technickej inšpekcie Slovenskej republiky (TISR). „My vykonávame prehliadky a skúšky na základe žiadostí. Prevádzkovateľovi zo zákona vyplýva povinnosť objednať si takéto služby. Orgánom dohľadu sú v tomto prípade inšpektoráty práce, ktoré môžu udeľovať aj pokuty, pokiaľ prevádzkovateľ neudržiava zariadenie v bezpečnom stave,“ vysvetľuje Adam Mihálka, ústredný inšpektor zdvíhacích zariadení TISR.
Ako ďalej vysvetľuje, podľa vyhlášky majú prevádzkovatelia požiadať TISR o revíziu raz za 10 rokov, ďalej pri uvedení do prevádzky, ale aj pri premiestnení zariadenia. A práve tu nastáva problém. „Kolotočiari sa premiestňujú a tieto prehliadky a skúšky nevykonávajú. Je to pre nich finančne náročné. My ich k tomu donútiť nemôžeme, je to len ich zodpovednosť,“ vraví Mihálka.
Dodržiavanie pravidelných prehliadok a skúšok je podľa neho najlepší recept na to, aby sa scenár z Českej republiky neopakoval aj u nás. Na inšpektoráte práce sme sa teda pýtali, či sa kvôli udalostiam v Česku chystajú kolotoče kontrolovať intenzívnejšie. Hovorca Ladislav Kerekeš nám potvrdil, že kolotoče kontrolujú, nateraz nám však nevedel povedať, či budú kontroly v súvislosti so začiatkom vinobraní častejšie.