Z rozsiahlych prieskumov v starnúcej populácii totiž vyplýva opak. Čím sú ľudia starší a čím viac pociťujú blízkosť smrti, tým skôr netúžia po novinkách a nepoznanom. Samozrejme existujú výnimky, ale absolútna väčšina ľudí, ktorí sa blížia k momentu smrti, sa radšej uchyľuje k starému overenému a novoty poznávať nechce.
Vyplýva to z rozsiahleho výskumu, ktorý bol publikovaný v odbornom časopise Journal of Personality and Social Psychology.
„Naše zistenie odhaľuje nuansy toho, čo ľudia naozaj myslia tým, keď hovoria, že v starobe skončia na vysokej úrovni. Koniec života má tendenciu prinútiť ľudí, aby premýšľali o tom, čo je pre nich osobne dôležité. Ľudia radi končia veci na zmysluplnej úrovni, pretože to im umožňuje psychologicky všetko uzavrieť, a vo väčšine prípadov majú staré obľúbené veci tendenciu byť zmysluplnejšie ako vzrušujúce novosti,“ uvádza k výsledkom štúdie jeden z autorov doktor Yuji Katsumata Winet z University of Chicago.
„Výskum je obzvlášť zaujímavý, pretože je v rozpore s myšlienkou zoznamu vecí, ktoré ľudia za život chcú stihnúť a spoznať, keď sa blížia ku koncu života. V skutočnosti platí opak. Čím viac sa blížime smrti, tým menej sa väčšina z nás chce púšťať do niečoho nového a drahocenný čas strácať novosťami s neistým výsledkom. Radšej sa držíme overeného,“ dodáva spoluautor štúdie doktor Ed O'Brien z University of Chicago.