S nárastom sociálnych sietí a textových správ sa komunikácia stáva menej formálnou, a to dokonca aj vtedy, keď to nie je najvhodnejšie. Najmä mladší ľudia nemusia vedieť či celkom dobre chápať, aké dôležité je ovládať efektívne komunikačné zručnosti na pracovisku. Keď sa však pozriete na úspešných lídrov, jednou z ich vlastností je schopnosť efektívne komunikovať.
1. Naučte sa počúvať
Ľudia chcú vedieť, že ich niekto naozaj počúva. Nestačí sa len tak tváriť, treba skutočne vnímať, čo ten druhý hovorí. Požiadajte o vysvetlenie, aby ste predišli nedorozumeniam. Vo chvíli rozhovoru by mala byť osoba, s ktorou sa rozprávate, tou najdôležitejšou osobou vo vašom živote. Dôležité je aj sústrediť sa len na jeden rozhovor – ak s niekým napríklad telefonujete, neodpovedajte na e-mail ani neposielajte textovú správu. Človek totiž hneď zistí, že mu nevenujete plnú pozornosť.
2. Pozor, s kým hovoríte
Nie je jedno, s kým sa rozprávate. Priatelia možno poznajú vaše skratky či neformálny spôsob vyjadrovania, to však isto neplatí o šéfovi či obchodných partneroch. Dbajte na to, aby bol váš spôsob reči (písania, esemeskovania) každému jasný. Efektívni komunikátori zacieľujú svoje posolstvo na základe toho, s kým hovoria, takže sa snažte mať na pamäti druhú osobu, keď sa snažíte odovzdať svoje posolstvo.
3. Na reči tela záleží
Reč tela je dôležitá pri osobných stretnutiach a videokonferenciách. Uistite sa, že pôsobíte ústretovo a otvorene. Vaša reč tela má vyjadrovať vašu ochotu komunikovať. To znamená, že by ste si nemali prekrížiť ruky. A udržujte očný kontakt, aby ten druhý vedel, že dávate pozor.
4. Buďte struční, no konkrétni
Pri písomnej a verbálnej komunikácii sa snažte byť struční, no zároveň dostatočne konkrétni, aby ste druhej osobe poskytli dostatok informácií na pochopenie toho, čo sa snažíte povedať. Ak odpovedáte na e-mail, pred vytvorením odpovede sa uistite, že ste si e-mail prečítali celý. Chce to tréning, čím viac budete trénovať, tým viac vám budú ľudia rozumieť.
5. Najskôr myslite, potom hovorte
Pred tým, ako niečo poviete, sa vždy na chvíľu zastavte a nadýchnite. Nehovorte prvé, čo vám napadne. Nájdite si chvíľku a venujte veľkú pozornosť tomu, čo hovoríte a ako to hovoríte. Tento zvyk vám umožní vyhnúť sa trapasom.