Vedenie mesta opäť ukázalo svoju nekompetentnosť. Bratislavčania s hrôzou sledujú dianie okolo plánovanej električkovej trate do Petržalky. Stavba, ktorá mala poskytnúť komfort a pohodlnú dopravu tisíckam cestujúcich, sa zmenila na absolútne fiasko. Kľúčový dopravný projekt sa môže nakoniec stať odstrašujúcim príkladom hazardovania s dotáciami a peniazmi ľudí.
Ak sa totiž nepodarí vyčerpať 100 miliónov z eurofondov do konca roku 2023, peniaze prepadnú. Keďže stále nie je jasné, kedy bude električková trať do Petržalky dokončená, mesto nedokáže povedať, či sa mu podarí eurofondy včas vyčerpať.
„Niektoré súkromné firmy majú stále samosprávu akoby za slabý element, s ktorým si môžu robiť čo chcú, predlžovať termín, či odovzdať nekvalitu. To sa musí zmeniť.”
- Matúš Vallo v roku 2019
Aby mesto tieto peniaze nakoniec nemuselo vrátiť, bude musieť pripraviť náhradné projekty na vyčerpanie. Tomu však bráni fakt, že vedenie mesta stále nevie povedať, akú sumu vyčerpá.
Spôsob, akým je vykonávaná stavba tohto mimoriadne dôležitého projektu, iba potvrdzuje, že Bratislava akútne potrebuje odborné a kompetentné vedenie, ktoré bude hájiť záujmy ľudí.
Spokojní developeri
Nespokojní obyvatelia Petržalky majú výhľad na vyrúbané stromy a stavenisko, no len málokto dnes verí tomu, že do roku 2023 bude jazdiť novou električkou. Spokojní sú ale developeri a vlastníci nákupného centra Eurovea, ktorí s najväčšou pravdepodobnosťou dostanú sľubovanú električkovú trať vedúcu priamo popred budovu Slovenského národného divadla (SND).
Proti výstavbe tejto trate sa postavili mnohí odborníci, architekti, aktivisti, bývalý minister kultúry aj jeho nástupkyňa a dokonca aj hlavná architektka hlavného mesta. Z ich strany zaznievajú argumenty, ktoré jasne dokazujú, že nová trať zničí unikátny priestor, ktorý je obľúbenou pešou zónou.
Odborníci sa zhodujú, že je nesprávne viesť električkovú trať popred budovu Slovenského národného divadla. Developeri však majú na stavbu iný názor.
Kontroverzná stavba navyše znemožní konanie mnohých kultúrnych a spoločenských podujatí v danej oblasti. Absolútne bezcitne vstúpi do života hercov a návštevníkov SND, ktorí si zrejme budú musieť zvyknúť na silné vibrácie a hluk prichádzajúci z exteriéru.
Negatívne sa podpíše na živote celej komunity a ľudí, ktorí dnes radi trávia čas na živom námestí pred divadlom na nábreží Dunaja.
Aktivisti a štatutári navrhli alternatívne riešenie, a to trať v širšom centre Bratislavy, ktorá by v úseku Olejkárska – Landererova obchádzala budovu SND.
Vallo, ktorý podpísal memorandum o spolupráci s developerom, však argumenty proti výstavbe trate popred SND nevníma ako prekážku a urputne obhajuje svoje rozhodnutie, proti ktorému boje odborná aj široká verejnosť.
Bratislavčania márne čakajú na sľubovanú električkovú trať do Petržalky a mestu hrozí, že príde o dotácie z Európskej únie. Developeri sú však spokojní, pretože v prípade električkovej trate popred budovu SND všetko ide podľa plánu. Primátorovi ani developerom nezáleží na záujmoch ľudí, ktorí trávia čas na obľúbenom bratislavskom námestí. Nezáleží im na tom, že vďaka ich spoločnej stavbe zanikne priestor, kde sa stretávali Bratislavčania všetkých generácií.
Bratislavčania si však zaslúžia viac. Zaslúžia si primátora, ktorý bude hájiť ich záujmy a postará sa o to, aby sa v hlavnom meste žilo dobre všetkým.
Objednávateľ: SME RODINA, Leškova 3005/5, 811 04 Bratislava-Staré Mesto, IČO: 42254515
Dodávateľ: Temper Communication, a.s., Na Březince 6, 150 00 Praha, Česká republika, IČO: 29043620