Poukázala na to Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS). Vyzýva na zastropovanie a dohodu o pevnej cene za elektrinu, inak to železničná doprava nezvládne.
Železniční dopravcovia podľa AROS aktuálne platia dodávateľovi elektrickej energie, ktorým sú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), cenu 135 – 140 eur za megawatthodinu (MWh). Táto cena bola zmluvne dohodnutá medzi ŽSR a konkrétnym nákladným dopravcom koncom vlaňajška na obdobie tohto roka. Od marca 2022 sa však podľa asociácie situácia zmenila a ŽSR platia svojmu dodávateľovi spotové ceny na hodinovej báze za každý deň.
Cena za MWh sa tak podľa výkonného riaditeľa AROS Patrika Benku aktuálne dopočíta spätne ako mesačný priemer z denných priemerov daného mesiaca. "To v praxi znamená, že cenu za október sa my a následne aj dopravcovia dozvedia okolo 12. – 14. novembra. Až v tomto čase budú ŽSR vedieť, za koľko nakúpili v októbri," ozrejmil.
Asociácia dodala, že štát v septembri uvoľnil pre ŽSR 35 miliónov eur na financovanie nákladov nevyhnutných na fungovanie do konca roka 2022. Železnice z týchto prostriedkov uhradia prevádzkové a personálne výdavky. Dôvodom dofinancovania nad rámec rozpočtu sú vyššie ceny za služby a energie. To však podľa nákladných železničných dopravcov nebude stačiť.