Podľa prieskumu zverejneného agentúrou Reuters viac ako dve tretiny dospelých Britov plánujú tento rok obmedziť sviatočné výdavky v dôsledku zhoršujúcej sa krízy životných nákladov.
Šetrenie financiami sa prejaví aj na tom, že napriek tomu, že sme prežili dvoje Vianoce v rámci sociálnych obmedzení spojených s pandémiou COVID-19, tri štvrtiny dospelých Britov neplánujú veľkú oslavu, ukázal to prieskum spoločnosti Accenture. Približne 49 % opýtaných sa snaží obmedziť darčeky, 46 % stravovanie vonku a 35 % všeobecnú socializáciu a jedlo aj pitie doma. „Skutočnosť, že nakupujúci plánujú tento rok minúť menej na darčeky, odráža, aká nízka je nálada pred týmito Vianocami,“ povedala Kelly Askew.
Mierne iná je zatiaľ situácia na Slovensku. Síce v obchodoch pociťujeme dopady inflácie, potraviny a tovary zdražujú, ale až tak necítime zdražovanie energií, pretože tie nás naplno zasiahnu až v novom roku. Aj preto podľa prieskumu agentúry SITA až 56 % opýtaných Slovákov plánuje minúť na vianočné darčeky rovnakú a vyššiu sumu ako minulý rok. Vyplýva to z prieskumu medzi internetovými užívateľmi, ktorý realizoval nákupný poradca Heureka.
Údaje z prieskumu hovoria, že ľudia radšej potešia menší počet ľudí. Ak im to finančná situácia dovoľuje, svojim blízkym a priateľom doprajú radšej kvalitnejšie darčeky. Až 72 % opýtaných Slovákov pri výbere darčekov pozerá najskôr na kvalitu.