"Tak ako každé dieťa, aj každá škola je jedinečná a tomu treba prispôsobovať aj krízový manažment a dlhodobé preventívne aktivity. V tomto sa obraciam na riaditeľov, ktorí najlepšie poznajú svoju školu. Pripravte si riešenie krízových situácií vopred. Ak si s tým neviete dať rady, ponúkame Vám niekoľko návodov, ako to vyriešiť. Podstatná je však prevencia. Každá škola musí mať vo svojich vnútorných predpisoch ošetrenú starostlivosť o zdravie a bezpečnosť žiakov, ochranu pred šikanou a ďalšími patopsychologickými javmi. Už dnes školy musia vychádzať z platného štátneho vzdelávacieho programu a školského zákona. Základné princípy sú ukotvené v §3 tohto zákona," vyhlásil.
Minister zároveň apeloval na všetkých ľudí, aby sa nebáli vyhľadať pomoc vždy, keď to potrebujú. "Prosím rodičov, aby sa rozprávali so svojimi deťmi, a rovnako aj učiteľov, aby si vždy našli čas na diskusiu so svojimi žiakmi. Školy musia byť bezpečným priestorom pre všetky deti a spravíme všetko pre to, aby sa takéto situácie neopakovali. Dnes som sa stretol s riaditeľkou VÚDPaP Janette Motlovou, ktorá sa so svojím tímom dlhodobo venuje psychickému zdraviu detí a prevencii v školách. Reflektovať to budú aj Štandardy, ktoré vstúpia do platnosti 1. 1. 2023 a budú slúžiť ako návod pre každý kolektív, ako zvládať rôzne situácie. Takisto pripravujeme národný projekt, ktorý bude na periodickej báze mapovať psychické zdravie detí so súhlasom ich zákonných zástupcov," uviedol.
Ďalším systémovým krokom, ktorý predstavil minister Horecký je nové kurikulum, ktoré kladie dôraz na charakterové vzdelávanie a vzťahovú výchovu. "Jeho cieľom má byť posilnenie kritického myslenia, hodnotového vzdelávania a rozvoj digitálnych zručností. Pripravované zmeny obsahu a foriem vzdelávania by mali viesť k tomu, aby mladí ľudia mali schopnosť identifikovať a odmietnuť prejavy nenávisti, diskriminácie a upierania ľudských práv, vyhľadávať informácie v rôznych informačných zdrojoch a kriticky posudzovať ich relevantnosť a dôveryhodnosť, počúvať, diskutovať a argumentovať, vyhodnocovať názory iných a na základe rôznych argumentov a vedeckých dôkazov upraviť vlastný názor a posúdiť svoje konanie a byť zaň zodpovedný,“ dodal Horecký.