Keďže kríza životných nákladov tlačí na spotrebiteľov a znižuje ich disponibilné príjmy, tohtoročné vianočné nákupy pravdepodobne neprinesú úľavu európskym maloobchodníkom, ktorí predávajú čokoľvek od bežeckých topánok po kabelky.
Pred nižšími nákupmi už otvorene varuje aj internetový gigant Amazon.com. Predpovedá spomalenie rastu tržieb na toto obdobie, pričom varoval, že spotrebitelia majú menej peňazí na míňanie. Nemecká spoločnosť so športovým oblečením Adidas takisto znížila odhad zisku a svetový maloobchodný predajca módy H&M (spustil úsporu nákladov vo výške 177 miliónov dolárov.
Na akciových trhoch európsky maloobchodný sektor po pochmúrnej vianočnej predpovedi Amazonu klesol a tento rok stratil 40 % svojej doterajšej hodnoty. JPMorgan a ďalší stratégovia však tvrdia, že to najhoršie ešte len čaká spotrebiteľov aj maloobchodníkov.
„Spotrebitelia sú pod veľkým tlakom a chystajú sa znížiť časť výdavkov, zatiaľ čo náklady pre maloobchodníkov rastú,“ povedal Ciaran Callaghan, vedúci európskeho akciového výskumu Amundi, najväčšieho európskeho správcu aktív. Callaghan poukázal na rast hypoték a iných účtov, ktoré tlačia na spotrebiteľov, zatiaľ čo vyššie ceny surovín, ako je bavlna, zvyšujú náklady maloobchodníkov.
Vyššie účty za energiu, mzdy a zvýšené ceny dopravy a látok zvýšili náklady spoločností v eurozóne v tomto roku o viac ako 40 %, podľa údajov Eurostatu. Slabšie meny – euro a libra v tomto roku klesli o 12 % a 14 % voči americkému doláru – tiež zdražili tovar pre maloobchodný sektor náročný na dovoz.