"Iba 2 % Slovákov uvádza, že inflácia nemá na nich vplyv. Alarmujúce je, že 88 % domácností udáva negatívny dosah inflácie na ich domáce financie. Dokonca aj tí spotrebitelia, ktorých sa napríklad pandémia COVID-19 relatívne nedotkla, dnes vplyv vysokej inflácie pociťujú tiež. Je prirodzené, že po dlhých rokoch nízkej inflácie a uvoľnenej menovej politiky spôsobil prudký nárast cien a rastúce úrokové sadzby u spotrebiteľov hlboký pesimizmus, pokiaľ ide o budúcnosť," spresnil Martin Musil, výkonný riaditeľ Intrum Slovakia.
Mladší spotrebitelia podľa prieskumu pociťujú osobitný vplyv na svoj spoločenský život a na pokrytie rastúcich nákladov častejšie využívajú možnosť "kúpiť teraz/zaplatiť neskôr". Až 31 % respondentov vo veku 18 až 21 rokov potvrdilo, že takto postupujú čoraz častejšie. Rovnaká je aj situácia na Slovensku. Je to znepokojujúci trend, ktorý by v ich budúcnosti mohol viesť k vážnym problémom s dlhmi.
Spomedzi spotrebiteľov, ktorí očakávajú, že v nasledujúcich 12 mesiacoch nebudú vedieť zaplatiť všetky účty, väčšina tvrdí, že ako prvé by vynechala platbu účtov za internetové nákupy (napríklad e-shopy, e-mailové objednávky). Podľa prieskumu štyria z desiatich majú v pláne požiadať o výraznejšie zvýšenie platu, aby mohli zlepšiť svoju finančnú situáciu.