Nakupujúci znižujú výdavky, zatiaľ čo náklady na podnikanie nevykazujú žiadne známky poklesu a stláčania ziskových marží. Napriek tomu, že domácnosti prežili dvoje Vianoce v rámci sociálnych obmedzení spojených s pandémiou COVID-19, chcú počas tohto sviatočného obdobia minúť menej, a to na darčeky aj na spoločenské stretnutia. Dôvodom je dvojciferná inflácia, ktorá útočí na naše peňaženky.
Spotrebiteľská dôvera je tiež na, alebo blízko k najhoršiemu zaznamenanému rekordu, pretože prudko stúpajúce účty za energie zvyšujú životné náklady. V Nemecku predpovedá maloobchodná asociácia HDE najsilnejší prepad vianočných tržieb od roku 2007, pričom maloobchodné tržby v rozhodujúcom období november až december klesnú medziročne o 4 % na báze upravenej ceny.
Obchodníci nemôžu pre rastúce náklady na energie a logistiku ani rozdávať predvianočné zľavy, ktoré by nalákali zákazníkov. „Pre maloobchodné spoločnosti zostáva toto ťažké obdobie,“ povedal výkonný riaditeľ HDE Stefan Genth a poznamenal, že maloobchodníci čelia vyšším účtom za prácu a energiu a silnejšiemu doláru, ktorý tlačí na nákupné ceny.
V Spojenom kráľovstve množstvo prieskumov naznačuje, že viac ako polovica Britov plánuje tieto Vianoce minúť menej. Ak by sa septembrový prudký pokles maloobchodných tržieb zopakoval aj v decembri, bol by to najhorší výsledok od začiatku porovnateľných ročných rekordov v roku 1989.
„Maloobchodníci čelia možno najťažšej sviatočnej sezóne za ostatných desať rokov, pretože nakupujúci sa snažia vyhľadávať výhodné ceny a nakupovať menej, aby čelili budúcim ekonomickým výzvam,“ povedal Paul Martin, vedúci maloobchodu KPMG.