Tento exkluzívny člen úplne novej rodiny RX, ktorú tvoria veľké, luxusné SUV, predstavuje nový druh hybridného elektrického modelu, ktorý sa primárne sústredí na výkon. Hybridná pohonná jednotka prináša množstvo inovácií: nový turbodúchadlom prepĺňaný 2,4-litrový motor s vysokým krútiacim momentom, šesťstupňovú automatickú prevodovku a samostatnú zadnú elektrickú nápravu eAxle, ktorá umožňuje precízne ovládanie nového systému pohonu všetkých kolies DIRECT4 od spoločnosti Lexus.
Táto pokročilá pohonná jednotka tvorí len jeden článok reťaze. Funguje spoločne s prepracovaným balíkom dynamických prvkov podvozka, riadením, zavesením kolies a brzdovým systémom, aby mal vodič neustály pocit spojenia, užíval si komfort pri ovládaní a sebadôveru. Práve toto sú kľúčové prvky zážitku z jazdy v modeli Lexus, ktoré definujú značku a ktoré sa vo veľkej miere uplatňujú aj v modeli RX 500h.
Hlavný konštruktér Takaaki Ohno vysvetľuje: „V prípade modelu RX 500h sme si stanovili cieľ vytvoriť auto, ktoré poskytuje vzrušujúci zážitok z jazdy a je prepojené s vodičom. Aby sme to dosiahli, ešte viac sme zdokonalili jedinečný zážitok z jazdy v modeli Lexus a výrazne sme posilnili základné prvky vozidla, a okrem toho sme využili nový systém pohonu všetkých kolies Lexus DIRECT4.“
„Model RX 500h prináša priamy zážitok z dynamickej, výkonnej jazdy vďaka hybridnému elektrickému systému s novým, vysokovýkonným zadným elektromotorom. Brzdy možno skvelo dávkovať a majú ideálnu tuhosť. Auto je vybavené systémom dynamického riadenia zadnej nápravy s veľkým uhlom natočenia kolies, takže s vozidlom možno dokonale manévrovať a užiť si pocit bezpečia aj pri vysokých rýchlostiach. Takto sa ešte viac vylepšuje spojenie s vozidlom a príjemný zážitok z jazdy. Tento prírastok do modelového radu RX spolu s úspornými hybridnými elektrickými a plug-in hybridnými elektrickými modelmi tvorí rôznorodé portfólio, ktoré dokáže uspokojiť potreby a preferencie širšieho okruhu zákazníkov.“
Nové smerovanie hybridnej elektrickej technológie
Nová architektúra hybridnej pohonnej jednotky nemá v histórii značky Lexus obdobu. Základný princíp samonabíjania zostal rovnaký, ale predný elektromotor sa nachádza medzi spaľovacím motorom a novou automatickou prevodovkou so spojkou na každej strane. Táto koncepcia zaručuje mohutný výkon pri zachovaní možnosti jazdiť na elektrinu, čo je charakteristickým znakom plne hybridného elektrického systému Lexus. Ide o doteraz najvýkonnejší model RX s celkovým výkonom 371 k (DIN) a maximálnym krútiacim momentom 550 Nm. Výsledkom je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy. Presne takýto výkon možno očakávať od trojlitrového motora V6, no s vynikajúcou spotrebou paliva – model RX 500h má v kombinovanom cykle WLTP spotrebu 8,0 až 8,3 l/100 km.
Prvýkrát sa predstavila nová, kompaktná, šesťstupňová automatická prevodovka. V iných hybridných elektrických pohonných jednotkách Lexus má prednosť pred systémom eCVT, pretože dokáže lepšie využiť potenciál vysokého krútiaceho momentu turbomotora a elektromotora. Je vyvinutá tak, aby nedochádzalo k častému radeniu, pričom vodič má možnosť manuálneho radenia pomocou páčok na volante. Keď vodič stlačí plynový pedál, odozva je okamžitá v podobe mohutného, lineárneho zvyšovania rýchlosti.
Model RX 500h je prvým modelom značky Lexus, ktorý využíva akumulátor s bipolárnou nikel-metal hydridovou technológiou (NiMH). Táto technológia má nižší odpor, takže akumulátor možno nabíjať aj vybíjať vyšším prúdom. Rovnako umožňuje optimalizovať veľkosť jednotky – v porovnaní so štandardným NiMH akumulátorom možno do rovnakého objemu vtesnať 1,4-násobok počtu článkov. Tieto vlastnosti umožňujú dosiahnuť dvojnásobný výkon z jednotky rovnakej veľkosti. Výhodou pre vodiča je silnejšia akcelerácia, zatiaľ čo akumulátory umiestnené pod zadnými sedadlami pomáhajú znížiť ťažisko a neuberajú z priestoru v kabíne alebo v batožinovom priestore. Vďaka prepracovanému systému vzduchového chladenia je akumulátor okrem toho aj tichší.
Riadiaci mechanizmus systému pohonu všetkých kolies DIRECT4
Model RX 500h je prvým z radu RX, ktorý využíva nový inteligentný elektronický riadiaci systém Lexus DIRECT4, ktorý okamžite a hladko prispôsobuje krútiaci moment predného a zadného elektromotora prenášaný na všetky štyri kolesá, aby zaistil optimálnu priľnavosť a stabilitu. Pohon zadných kolies má na starosti zadná náprava eAxle so samostatným elektromotorom a meničom. Prispieva k pohodlnejšej jazde s lepším ovládaním karosérie a pôžitkom pre vodiča, pretože zdokonaľuje pocit spojenia medzi vozovkou a volantom.
Dynamické prvky prispôsobené na mieru
Rovnako ako zvyšné modely z nového radu RX, aj model RX 500h využíva elementárne výhody platformy Lexus GA-K, t. j. nízke ťažisko, karosériu s vysokou tuhosťou a vyvážený podvozok s dobrými charakteristikami zotrvačnosti. Dynamické prvky vozidla bolo preto možné vyladiť a skonštruovať so zameraním na výkon. Patrí medzi ne systém dynamického riadenia zadnej nápravy, ktorý automaticky prispôsobuje uhol natočenia zadných kolies podľa rýchlosti a smeru natočenia volantu. Pri nízkych rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú proti predným kolesám, aby sa uľahčilo manévrovanie, zatiaľ čo pri vysokých rýchlostiach sa natáčajú v súlade s prednou nápravou, aby vozidlo zostalo stabilné. Systém umožňuje natočiť zadné kolesá až do štyroch stupňov.
Vo výbave sú výkonnejšie brzdy – 400 mm odvetrávané predné kotúče so šesťpiestikovými hliníkovými strmeňmi, ktoré využívajú protiľahlú, nie plávajúcu konštrukciu (rovnako ako v prípade ostatných nových modelov RX), takže majú vyššiu tuhosť. Plocha platničiek sa zväčšila, čo zaisťuje lineárnejší, priamy a stabilný brzdný výkon. Patria medzi výrazné prvky tohto modelu, pretože sú nalakované načierno s logom Lexus. Vo výbave je aj systém adaptívneho variabilného odpruženia s rýchlou odozvou a nezávislým ovládaním tlmičov jednotlivých kolies.
Výkonné štylistické stvárnenie
Toto auto vyniká vďaka štýlovým dizajnovým prvkom, ktoré tvoria doplnok dizajnového konceptu „Next Chapter“ nového modelu RX a vyjadrujú jeho výkonné parametre. Patria medzi ne špeciálne 21-palcové zliatinové disky kolies s delenými lúčmi, oblúky blatníkov a prahy lakované vo farbe karosérie, klavírne čierne detaily, aerodynamické nárazníky, označenie F SPORT a exkluzívny sieťovaný vzor na maske chladiča. Tento motív sa prenáša aj do interiéru v podobe volantu, radiacej páky a prahových líšt F SPORT a súpravy hliníkových pedálov. Športové predné sedadlá sú čalúnené kožou so semišovými bočnými opierkami Ultrasuede, príjemnými na dotyk.