Bezkonkurenčné skúsenosti s technológiami elektrifikovaných vozidiel na trhu s luxusnými automobilmi sú základom pre poskytovanie pokročilých nových systémov. Lexus sa nezačal venovať vývoju nových technológií, ktoré maximalizujú potenciál elektrifikácie len kvôli zvýšeniu energetickej efektivity a zníženiu emisií, ale aj kvôli dosiahnutiu vyššieho výkonu, dynamiky a, samozrejme, aj vyššiemu zapojeniu vodiča.
Na svojom mediálnom fóre Kenshiki v Bruseli spoločnosť poskytla aktuálne informácie o pokroku v súvislosti s elektrifikovaným systémom Lexus, podrobným plánom elektrifikácie a cestou k uhlíkovej neutralite. Poukázala taktiež na niektoré inovatívne dizajny a techniku, ktoré sa objavia v jej modeloch novej generácie.
Pascal Ruch, viceprezident spoločnosti TME zodpovedný za značku Lexus v Európe, uznal, že v konečnom dôsledku zaujmú vedúcu pozíciu batériové elektrické vozidlá, ale zatiaľ čo výzvy v oblasti infraštruktúry a dodávok elektrickej energie pretrvávajú, Lexus bude ďalej napredovať vo vývoji radu elektrifikovaných technológií pre hybridné elektrické, plug-in hybridné elektrické a batériové elektrické vozidlá, aby vyhovovali rôznorodým potrebám zákazníkov a jazdným podmienkam po celom svete.
„Celý nasledujúci vývoj bude založený na princípe využitia elektrifikácie na objavenie nového zážitku z jazdy,“ povedal. „Chceme, aby bolo jazda s našimi vozidlami skutočne príjemná.“
Výhoda technológie Lexus
Automobilka Lexus sa stala priekopníkom v oblasti elektrifikácie na trhu luxusných vozidiel, keď v roku 2005 predstavila hybridné elektrické SUV RX 400h. Odvtedy posúva technologické hranice, s cieľom dosahovať čoraz lepší výkon a efektivitu, pričom nadobudla bezkonkurenčné skúsenosti vo vývoji hlavných komponentov elektrických vozidiel – vrátane motorov, batérií a jednotiek riadenia energie. Zároveň spopularizovala hybridy s rastúcim počtom modelov, ktorých sa celosvetovo predalo viac ako 2,3 milióna. V súčasnosti viac ako 90 % nových vozidiel Lexus predaných v Európe tvoria hybridy. Spoločnosť využíva tieto skúsenosti, aby zabezpečila, že jej nová generácia elektrifikovaných modelov bude poskytovať najvyššiu úroveň kvality, výkonu a bezpečnosti.
Aby spoločnosť Lexus mohla realizovať svoje ambície, buduje v japonskom meste Šimojama nové globálne ústredie, čulý komplex zameraný na automobily, ktorý bude domovom pre všetky odbory vývoja, kde budú dizajnéri a inžinieri pracovať bok po boku v kresliacich miestnostiach a na testovacích dráhach.
Elektrifikovaný športový Lexus
Elektrifikovaný športový Lexus predstavuje víziu spoločnosti pre budúce športové vozidlo s elektrickým pohonom na batérie. Vystihuje zámer spoločnosti vyrábať elektrifikované vozidlá s autentickým rozmerom výkonu. Jeho širokým líniám – vytvárajúcim novú identitu batériového elektrického vozidla Lexus, inšpirovanú rýchlosťou a plynulosťou leteckej akrobacie – zodpovedá jeho výkon. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa očakáva približne za dve sekundy.
Špičkový dizajn batérie
Batérie použité v najnovších hybridných elektrických vozidlách a plug-in hybridných elektrických vozidlách Lexus poskytujú praktickú schopnosť plne elektrickej jazdy, ale sú kompaktné, aby predišli sankciám za hmotnosť, zvýšeným nákladom a zásahom do kabíny a batožinového priestoru. Rovnaký princíp platí aj pre batériové elektrické modely, pričom inteligentná batéria s kapacitou 71,4 kWh v pripravovanom SUV RZ 450e bude mať špičkovú účinnosť 16,8 kWh na 100 km, čo mu umožní dojazd na elektrický pohon až 440 km (kombinovaný cyklus WLTP).
Úplne nový hybrid RX predstavuje novú bipolárnu nikel-metalhydridovú batériu, technológiu, ktorá znižuje odpor a poskytuje vyššiu schopnosť zaťaženia a odľahčenia. Tým sa zvyšuje výkon každého článku o 70 %, takže možno získať viac energie bez zväčšenia rozmerov batérie. Lexus skúma aj novú generáciu lítiovo-iónových batérií a potenciál technológie polovodičových batérií. Bipolárna nikel-metalhydridová batéria je k dispozícii v modeli RX 350h a v modeli RX 500h, prvom vysokovýkonnom hybride Lexus s turbodúchadlom.
Kvalita a bezpečnosť nových batérií Lexus je založená nielen na konštrukcii a štruktúre batérie, ale aj na monitorovacom systéme, ktorý zistí akékoľvek abnormálne zahrievanie až na úroveň jednotlivých článkov. Použitie nevodivej chladiacej kvapaliny zabraňuje riziku požiaru v prípade, že by sa vyskytol problém, zatiaľ čo konštrukcia batérie zabraňuje tvorbe degradovaných látok na anóde a ohrozeniu životnosti batérie. Vďaka týmto opatreniam Lexus s istotou predpokladá, že nové RZ si zachová 90 % kapacity batérie aj po 10 rokoch používania, čo prispeje k väčšej spokojnosti zákazníkov.
Energetické výhody so systémami DIRECT4 a One Motion Grip
Lexus predstavuje nové systémy, ktoré optimalizujú energetický potenciál elektrifikovaných pohonných jednotiek. DIRECT4, ktorý sa nachádza v nových modeloch RX 500h a RZ 450e, je exkluzívna technológia Lexus, ktorá okamžite vyrovnáva hnací moment prenášaný na prednú a zadnú nápravu, čím zabezpečuje optimálnu trakciu za všetkých jazdných podmienok, lineárne zrýchlenie a zlepšené držanie vozidla v zákrutách. Okrem výkonu a ovládateľnosti prispeje aj k vyššiemu komfortu jazdy, najmä pre cestujúcich na zadných sedadlách.
One Motion Grip je steer-by-wire systém riadenia, ktorý odstraňuje mechanické spojenie medzi volantom a prednými kolesami. Tento systém, ktorý sa má objaviť v novom modeli RZ 450e, zmení zážitok z jazdy a odstráni potrebu prekrižovania rúk pri otáčaní volantom, takže manévre budú jednoduchšie a presnejšie. Zlepší sa aj obratnosť pri nízkych rýchlostiach a stabilita na diaľnici. Systém vykonáva automatické mikrokorekcie pri jazde po nerovnom povrchu.
Elektrický pohon s manuálnou prevodovkou
Pre mnohých vodičov je ovládanie manuálnej prevodovky dôležitou súčasťou príjemného zážitku z jazdy. Spoločnosť Lexus skúmala, či by mohlo byť batériové elektrické vozidlo vybavené manuálnou prevodovkou – projekt, ktorý pokročil do cieleného vývoja s použitím výskumného prototypu, kompaktného SUV UX 300e, vybaveného radiacou pákou a spojkovým pedálom.
Takaši Watanabe, hlavný inžinier spoločnosti Lexus pre elektrifikované vozidlá, vysvetlil: „Zvonku je toto vozidlo rovnako tiché ako všetky ostatné batériové elektrické vozidlá. Vodič však môže zažiť všetky pocity typické pre vozidlo s manuálnou prevodovkou. Ide o systém založený na softvéri, takže ho možno naprogramovať tak, aby reprodukoval zážitok z jazdy rôznych typov vozidiel a umožnil vodičovi vybrať si preferovanú charakteristiku.“
Keďže systémy DIRECT4 a One Motion Grip sú tiež založené na softvéri, Lexus bude môcť preskúmať nové možnosti prispôsobenia výkonu s cieľom poskytnúť každému vodičovi individuálny zážitok.