Zrejme majú obavy, lebo tento inštitút tu nebol použitý dlhé roky a nemáme s ním veľké skúsenosti.
Z technického hľadiska byť v rozpočtovom provizóriu je pre ministerstvo financií nočnou morou, lebo budú musieť dávať ohromný pozor, aby sa každý mesiac vtesnali do 1/12 a popritom sledovať výnimky na tých 5 oblastí. Oni budú striehnuť, či nejakú faktúru uhradiť 30. januára, alebo počkať do druhého mesiaca. To odčerpá také ľudské zdroje, že to ministerstvo nebude asi robiť nič iné.
Ako dlho je reálne byť v rozpočtovom provizóriu bez vážnejších dôsledkov?
Ťažko povedať, obvykle január býva slabší mesiac, čo sa týka verejných výdavkov. Viem si predstaviť fungovať takto 2-3 mesiace, odkladať splatnosť faktúr a veriť, že medzitým sa rozpočet schváli a dobehne sa to podľa normálneho rozpočtu. Ale viac mesiacov by už malo veľké makroekonomické dôsledky.
Pomoc pre firmy je naviazaná na štátny rozpočet
Rastislav Machunka, viceprezident Asociácie zamestnávateľských zväzov
Pomoc, ktorá bola dohodnutá s vládou, je naviazaná na schválenie štátneho rozpočtu. Jeho neschválenie by spôsobilo zníženie konkurencieschopnosti firiem na jednotnom trhu. Druhý dôvod je zdravotníctvo, ktoré má navýšený rozpočet v súvislosti so mzdami a s energiami, a to sa tiež nebude dať vykrývať v provizóriu. A keď máte v januári zvýšené výdavky na energie, tak to nemôžete vykryť napríklad škrtmi v máji, lebo musíte vykryť presne jednu dvanástinu. Keby nás nečakala budúci rok 13 % inflácia, bolo by provizórium aj dobrá správa, pretože by došlo ku konsolidácii verejných financií, lebo by sa toľko neminulo, ale pri takej veľkej inflácii sa to nedá zvládnuť. Ak by to trvalo mesiac, možno by to nebol zásadný problém, ale nikto nevie, ako sa to bude vyvíjať.