Priplatíme si za všetko
Eva Sadovská, analytička WOOD & Company
- Potraviny a nealkoholické nápoje oproti novembru 2021 zaznamenali výrazný nárast cien, a to o 27,8 %. Zákazníci v obchodoch platili výrazne viac v podstate za všetky kategórie potravín. Nealkoholické nápoje zdraželi o takmer 18 %. To v praxi znamená, že kým v novembri 2021 urobili Slováci a Slovenky nákup potravín za 100 eur, v novembri 2022 to už bolo takmer 128 eur. Alebo, ak sme vlani pred Vianocami urobili veľký nákup potravín za 200 eur, tak tento rok nás vyjde na takmer 256 eur. V košíkoch alebo vo vozíkoch pritom budeme mať tie isté druhy potravín.
Takmer každý druhý hľadá zľavy
Zdražovanie potravín významne ovplyvňuje nákupné správanie slovenských zákazníkov. Z prieskumu, ktorý si dala urobiť spoločnosť KRUK Česká a Slovenská republika, vyplýva, že takmer polovica slovenských domácností zásadne nakupuje potraviny v zľavách. „Uskromniť sa museli najmä dôchodcovia, rodičia na rodičovskej dovolenke a nezamestnaní,“ tvrdí generálna riaditeľka spoločnosti Jaroslava Palendalová. Viac ako tretina slovenských domácností si musí vystačiť so základnými potravinami.
Ďalších 20 % začalo nakupovať menej kvalitné výrobky a 13 % Slovákov jedáva menšie porcie alebo menej často. „Takmer bez ohľadu na vek, mesačný príjem a sociálne postavenie sú Slováci veľmi citliví na cenu a radi vyhľadávajú zľavové akcie. Okrem toho obyvatelia regiónov susediacich s Poľskom neváhajú cestovať za lacnejšími potravinami do zahraničia - viac ako trikrát častejšie, než je celoslovenský priemer,“ dodáva Palendalová.