Často za nimi stoja samotní zakladatelia ako Zagato či Bertone. Možno sa to zdá neuveriteľné, ale na ich prácu nadviazal aj Slovák - Branislav Maukš, ktorý pár rokov pracoval na všetkých nových Ferrari. Vo svete rezonuje aj ďalšie slovenské meno - Jozef Kabaň (50), ktorý sa v rámci VW stal kreatívnym riaditeľom centra budúcnosti.
Battista „Pinin“ Farina
Štúdio založil Battista „Pinin“ Farina v roku 1930 v talianskom Turíne. Po spolupráci so značkami ako Alfa Romeo, Peugeot, Maserati a Ferrari sa za 95 rokov meno Pininfarina stalo značkou kvality a zárukou krásy. Ide o najznámejší taliansky dizajnový dom. Firma výrazne prispela k inovatívnym technikám výroby vozidiel a stala sa priekopníkom konštrukcie unibody a v práci v aerodynamických tuneloch. Dielňa prežila do súčasnosti a okrem automobilov robí aj návrhy jácht či domácich doplnkov.
Najznámejšie autá
- Fiat X1/9
- Lancia Stratos
- Alfa Romeo Spider Duetto
- Ferrari 365 GTB/4 Daytona
Ugo Zagato
Po kariére v letectve sa Ugo Zagato v roku 1919 rozhodol obrátiť svoju pozornosť na autá. V tom čase boli relatívne ťažké a veľké, takže s využitím svojich skúseností s výrobou lietadiel sa zameral na to, ako ich odľahčiť a aby boli aerodynamické. Zaujal Alfu Romeo, ktorá ho požiadala, aby postavil karosériu pre Alfu 6C 1500, ktorá sa neskôr umiestnila na druhom mieste v Mille Miglia z roku 1927. Vozidlá, ktoré vyrobili v tejto dielni do 60. rokov, patria k pokladom zbierok a pravidelne lámu aukčné rekordy. No ani moderné počiny ateliéru s jeho menom nie sú lacným špásom. Napríklad Ferrari 575 GTZ Zagato či Bentley Continental GTZ Zagato, ktoré majú na streche dva hrby, aby sa do nich vošla posádka s prilbou.
Najznámejšie autá
- Aston Martin DB4 GT Zagato
- Lancia Fulvia Sport Zagato
- Volvo GTZ