"Za súčasnej legislatívnej situácie takéto zlúčenie stavebnej sporiteľne a banky alebo prevod podniku stavebnej sporiteľne na banku nie je možné, a to z dôvodu nemožnosti kombinácie bankových licencií týchto subjektov," vysvetlili predkladatelia.
Právny nástupca, ktorý nie je stavebnou sporiteľňou, by podľa návrhu nemohol uzatvárať nové zmluvy o stavebnom sporení. Bude môcť vykonávať bankové činnosti ako stavebná sporiteľňa len vo vzťahu k zmluvám o stavebnom sporení, ktoré naňho prešli v rámci zlúčenia alebo predaja.
"Ochrana klientov - stavebných sporiteľov tak zostane plne zachovaná, pretože všetky právne vzťahy vzniknuté na základe zmlúv uzavretých so stavebnou sporiteľňou pred jej zlúčením alebo predajom sa dospravujú podľa právneho rámca ustanoveného zákonom o stavebnom sporení," doplnili autori návrhu.
Zlúčenie či predaj stavebnej sporiteľne má podliehať predchádzajúcemu súhlasu Národnej banky Slovenska (NBS) tak, ako to upravuje zákon o bankách. Povinnosti právneho nástupcu stavebnej sporiteľne voči Ministerstvu financií (MF) SR ako orgánu štátneho dozoru nad poskytovaním štátnej prémie zostávajú nedotknuté, dodali predkladatelia.
Účinnosť zákona navrhujú dňom jeho vyhlásenia.