Ba čo viac, napísal o nich obsiahlu trilógiu, z ktorej nedávno vyšiel prvý diel Fujary a píšťaly. Preto sme s radosťou prijali pozvanie do jeho umeleckej svätyne. V malej dielničke ukrytej v pivnici rodinného domu v Tomášove sa rodia skvostné, kvalitné a majstrovsky znejúce fujary. A nielen tie.
Pri niektorých reportážach je obrovská škoda, že papier nedokáže priniesť aj audio zážitok. Malebný zvuk fujary rozochveje aj to najstudenšie srdce. Pri jej tónoch vás razom naplní národná hrdosť a pýcha, čo všetko naše maličké Slovensko dalo veľkému svetu. Práve ním nás víta Marián Plavec vo svojej dielničke.
Fujary z Petržalky
Sympatický umelec svojou troškou alebo skôr poriadnym kusom precíznej práce prispieva k zachovaniu kultúrneho dedičstva Slovenska zameraného na výrobu fujár, píšťal, ale i pôvodných herných štýlov. Majstrovské nie sú iba jeho knihy, rovnako dokonalé sú aj fujary, ktoré sám vyrába. Hoci býval v panelákovom byte v Petržalke, túžba majstrovať tento unikátny nástroj bola taká silná, že ho neodradil ani tento fakt. Prvé nástroje vznikali presne tam.
„Hore na balkóne pod plafónom som mal v držiakoch naukladané drevá na výrobu a dole pod nimi sa sušili plienky. Býval to zaujímavý pohľad pre okoloidúcich. Podľa nich sa orientovali priatelia, keď šli k nám na návštevu, raz aj televízia,“ spomína s úsmevom.
Iba vlastným uchom
Dnes už má na výrobu viac priestoru. Dielnička v pivnici rodinného domu vonia po dreve. Vidíme tu prekrásne píšťaly, ale i gajdy, ktoré tiež Marián Plavec vyrába. Najviac je tu však, samozrejme, fujár. Dokončených, ale i takých, ktoré čakajú, kým im majster hudobník vdýchne život.
„Dobrého výrobcu z vás urobia roky praxe. Mali by ste, samozrejme, pri výrobe dodržať isté pravidlá, finálny zvuk je odrazom vášho sluchu a citu pre krásno. Najmä skúseností vedieť počúvať hlas fujary a porovnávať, čo z nej vychádza. Zistiť, čo spôsobuje jeho prípadnú nedokonalosť. Slabšiu intenzitu, väčší šum, nejasný, zadubený hlas. Nachádzať chyby a odstraňovať ich s nožíkom v ruke je úlohou každého výrobcu, ktorému záleží, aby z rúk vypustil majstrovský nástroj. Dovtedy s ním musí pracovať. Neraz sú to detaily, ktoré vylepšia hlas fujary i píšťalky natoľko, že som s ňou spokojný,“ vysvetľuje.