„Priepustnosť ciest v Bratislave je už na maximálnej úrovni. To znamená, že aj keď nie sú v premávke žiadne mimoriadne udalosti, vytvárajú sa zápchy. A to už aj mimo dopravných špičiek. Keď potom príde čo i len malá udalosť, okamžite to znamená dopravný kolaps,“ vysvetľuje Bazovský. K tomu sa potom plynule pridáva aj problém s parkovaním, nepomáha ani výstavba nových sídlisk. „Plánovanie v hlavnom meste veľmi zaostáva. Vyriešiť problémy s dopravou už je v tejto fáze takmer nemožné,“ myslí si Bazovský.
Zaujímavosť: Na prelome milénií bolo v Bratislave bežne viac ako 10-tisíc cestných dopravných nehôd za rok. V roku 1996 ich dokonca bolo až 15 792. V roku 2021 ich bolo „len“ 1 130.
Počet vozidiel podľa rokov
- 1970 - 47 048
- 1980 - 83 680
- 1990 - 123 053
- 2000 - 198 938
- 2017 - 379 741
- 2021 - 419 011
Prirodzený prírastok klesol, zachraňuje nás migrácia
Napriek zvyšujúcemu sa počtu obyvateľov je zaujímavé, že prirodzený prírastok, teda rozdiel medzi narodenými a zomretými, dosiahol v Bratislave negatívnu hodnotu. V Bratislave tak v roku 2021 zomrelo o 377 ľudí viac, ako sa narodilo. Tento trend bol však podľa Štatistického úradu pozorovateľný na celom Slovensku.
„Je to dôsledok vplyvu situácie spojenej s pandémiou COVID-19. Na Slovensku zomrelo v roku 2021 výrazne viac ľudí, ako sa narodilo, takže prvýkrát od roku 2003 došlo k prirodzenému úbytku obyvateľstva, a to o 2 439 osôb,“ zdôrazňuje Zuzana Podmanická, riaditeľka odboru štatistiky obyvateľstva ŠÚ SR. To, že sa krajina celkovo nedostala do červených čísel, a teda k celkovému historickému úbytku obyvateľstva, zachránila vonkajšia migrácia.
Zaujímavosť: V covidovom roku 2021 zomrelo v Bratislave o vyše tisíc ľudí viac ako v predošlých rokoch. Bolo to presne 5 642 ľudí, zatiaľ čo v roku 2020 to bolo 4 465 a rok predtým 4 220.
Prírastok podľa rokov
- 2012 - 1 038
- 2017 - 1 249
- 2018 - 1 283
- 2019 - 1 183
- 2020 - 946
- 2021 - úbytok 377