Objavujú sa na Slovensku skôr falzifikáty našich autorov z minulosti alebo ste sa stretli aj s replikami diel súčasných výtvarníkov?
Na Slovensku sa objavujú falzifikáty najmä nežijúcich autorov, ktorých diela sa na trhu predávajú za vyššie sumy. Samozrejme, nikomu by sa neoplatilo falšovať lacné diela, o ktoré nemá nikto záujem. Takže v hľadáčiku falšovateľov a falšovateľských dielní sú najmä autori ako Benka, Fulla, Medňanský, Krivoš, Galanda. Stretla som sa však aj s takou pikoškou, akou je falšovanie žijúceho slovenského autora, na čo ma upozornil sám autor. Obrazy boli však také zlé, že o ich originalite mohol byť presvedčený len naozajstný laik, ktorý s autorovou tvorbou nebol nikdy v kontakte.
Ako napríklad rozoznať originál grafického listu od kópie? Vyskytli sa vôbec niekedy takéto prípady na Slovensku?
Ak to berieme celkovo ako diela na papieri, treba dávať veľký pozor na to, či náhodou nie je dielo prefotené. Ak hovoríme o grafikách a technikách tlače z hĺbky, tu existuje veľmi jednoduchá kontrola, a to, či má dielo v sebe stopu po otlačenej doštičke. Pokiaľ je papier úplne rovný, bez otlačenia doštičky, tak je niekde problém. Horšie je to už v prípade litografií, ktoré túto stopu nemajú. Samozrejme, ťažšie skontrolujete dielo, ktoré je rámované, kde nemáte fyzický kontakt s papierom a nemôžete dostatočne odkontrolovať signatúru. Pri rámovaných dielach som sa aj ja stretla s niekoľkými falzifikátmi, ktoré boli odhalené pri vyrámovaní. Vtedy sa prišlo na to, že diela sú prefotené. Taktiež som sa stretla s prefotenými serigrafiami, ktoré boli dodatočne podpísané. Dostala sa ku mne aj falzifikovaná ilustrácia Ľudovíta Fullu, ktoré sú vysoko cenené, pričom tá ponúkaná bola za 350 eur a dokonca bol pri nej priradený nesprávny názov.
Akých zásad by sa mal kupec držať, pokiaľ nakupuje v online priestore?
Online priestor je v umení čím ďalej, tým používanejší, no určite nebezpečnejší ako fyzický priestor. Odhaduje sa, že až 70% údajov je na online trhu s umením skreslených. Netýka sa to len falzifikátov, ale aj nesprávneho priradenia autora, techniky, datovania a pod. V prípade kúpy umeleckého diela na internete treba klásť veľký dôraz na to, odkiaľ kupujete. Tu to platí ešte viac ako pri fyzickej kúpe. Pokiaľ totiž napríklad vydražíte alebo kúpite dielo z renomovanej galérie alebo aukčnej spoločnosti a zistí sa, že dielo je falzifikát, takéto inštitúcie vám vrátia peniaze, alebo by tak aspoň mali urobiť v rámci zachovania svojho dobrého mena na trhu. Poznám takéto prípady vrátenia peňazí na Slovensku aj v zahraničí. Naopak, poznám aj prípady, keď záujemca kúpil umelecké dielo z neovereného zdroja na internete a keď dielo prišlo zistil, že ide o veľmi lacný falzifikát. Samozrejme, k zaplatenej sume sa už nedostal.
Na čo si dať pozor, pokiaľ kupuje z renomovanej galérie – je možné, že i tie by nerozpoznali falzifikát od originálu?
Bohužiaľ, vírus falzifikátov je v súčasnosti taký rozšírený, že zasiahol aj renomované inštitúcie. Špičková newyorská galéria Knoedler skončila po viac ako 160 rokoch na trhu po škandále s falzifikovanými dielami, ktoré sa dostali do jej predaja. Falzifikáty sa vydražili aj v najprestížnejších aukčných domoch ako je Sotheby’s a Christie’s. Napriek tomu, že renomované inštitúcie majú za sebou viacerých odborníkov a takéto prípady by sa nemali stať, niektoré falzifikáty dokážu oklamať aj skúsených hráčov na trhu, inokedy vidina dobrého predaja zatieni pochybnosti o autenticite diel. Preto, pokiaľ sa rozhodnete investovať nemalé finančné prostriedky do starého umenia, buď na trh vstupujte ako erudovaný a znalý kupec, alebo si zabezpečte posudok od súdneho znalca, ktorému dôverujete. Sú totiž prípady, keď boli aj znalecké posudky a certifikáty falšované.