V roku 2016 bolo podľa WWF na svete vyprodukovaných vyše 390 miliónov ton nových plastov, pričom až 40 % z nich bolo určených na jednorazové použitie. Odborníci varujú, že pokiaľ okamžite neznížime ich spotrebu, v roku 2050 bude v oceánoch viac plastu než rýb. Aby sme tomuto scenáru predišli, je okrem iného nevyhnutná zmena našich nákupných návykov.
Máte doma eko tašku?
Pokiaľ ste sa rozhodli prispieť k zníženiu množstva plastového odpadu, jedným z najúčinnejších riešení je predchádzať jeho vzniku. V predajniach Kauflandu preto igelitku nekúpite – tie najpredávanejšie boli z ponuky vyradené v roku 2017 a ostatné jednorazové igelitové tašky v januári 2020.
Vybrať si a následne používať môžete z niekoľkých (opakovane použiteľných) alternatív, ktoré Kaufland ponúka, či už bavlnenú tašku s certifikátom GOTS, sieťovku alebo termotašku, ktorá je klimaticky neutrálna*, recyklovateľná a vyrobená z 80 % z odpadových fólií.
Všimli ste si, že pri vážení ovocia a zeleniny v Kauflande môžete nakúpiť úplne bezobalovo, prípadne využiť ekosieťku či zelené vrecko? V rokoch 2020 – 2021 sa ich dokopy predalo vyše 100 000 kusov, čo by pri ich opakovanom používaní pri každom nákupe znamenalo, že zákazníci pomohli v roku 2021 ušetriť až 270 ton odpadu. Opakovane použiteľné obaly je možné používať aj pri nákupe pečiva.
Menej plastu, lepšia recyklácia
Obalový materiál z vlákien byliny Silphie patrí medzi úplné novinky. Výrobný proces je efektívny z hľadiska šetrenia prírodných zdrojov a nevyžaduje si použitie chemikálií. Používa sa na obaloch K—Bio údeného lososa v celku i v plátkoch.
Mliečne produkty privátnych značiek nemajú sekundárne plastové vrchnáky ani viečka. Naopak, na ich vzduchotesné uzavretie v chladničke majú zákazníci k dispozícii alternatívu na opakované použitie, ktorá je veľkostne variabilná a vhodná aj do umývačky riadu. S výnimkou téglikov na proteínových jogurtoch, boli z výrobkov privátnych značiek odstránené všetky čierne plasty. Reťazec má zároveň už dlhšie vo svojom sortimente uhorky bez jednorazového plastového obalu.
Kaufland bojuje proti jednorazovosti
„Snahe odľahčiť životné prostredie od plastového znečistenia venujeme v Kauflande mimoriadnu pozornosť,“ hovorí Samuel Machajdík, hovorca spoločnosti Kaufland Slovensko a dodáva: „Prijali sme viacero opatrení, vrátane stratégie REset Plastic, vďaka ktorým dokážeme predchádzať vzniku zbytočného odpadu, čím pomáhame budovať udržateľnejšiu budúcnosť.“
Do konca roka 2025 spoločnosť plánuje zvýšiť maximálnu recyklovateľnosť obalov svojich vlastných značiek na 100 % a používať pri ich výrobe v priemere 25 % recyklátu. Rovnako sa zaviazala znížiť objem plastu v obaloch privátnych značiek o pätinu, vrátane obalov, ktoré sa používajú pri preprave.
Pri manipulácii s potravinami plní plast stále dôležitú funkciu – chráni ich pred poškodením počas prepravy a zohráva dôležitú úlohu v oblasti trvanlivosti a hygieny. Myslieť ekologicky a konať s ohľadom voči planéte neznamená, aby sme sa vzdali jeho pozitívnych vlastností. Oveľa lepším riešením je obmedziť spotrebu plastu a udržiavať ho v obehu tam, kde to má zmysel.
*Nevyhnutne vyprodukované emisie CO2 pri výrobe klimaticky neutrálnej tašky kompenzujeme podporou certifikovaného projektu na ochranu klímy.