5 základných otázok o stíhačkách
Potrebujeme ešte stroje MiG-29?
Slovensko disponuje 11 kusmi týchto starších ruských stíhačiek, z ktorých väčšina už nie je letuschopných. „Zaberajú priestor v hangároch, respektíve na letiskovej ploche, pretože s nimi nevieme už nič spraviť. Nevieme ich servisovať, nelietajú, a čakáme na lepšie, kvalitnejšie stroje, pričom nebo nám zatiaľ strážia Poliaci, Česi a o chvíľku aj Maďari,“ hovorí pre Nový Čas slovenský analytik Ústavu medzinárodných vzťahov Praha Matúš Halás.
„Dokonca sa za bývalej vlády rozhodlo, že už sa ani nebudú trénovať piloti,“ hovorí minister obrany Jaroslav Naď s tým, že Ukrajine môžu, naopak, pomôcť. „Oni majú svoje migy, majú pilotov a majú fabriku, ktorá tie migy opravuje. Vedia si ich dať dokopy,“ dodáva Naď.
Sme v tejto otázke pionieri?
Šéf Hlasu Peter Pellegrini vystríhal premiéra Hegera pred tým, aby sme boli „pioniermi“ a ako prví núkali Ukrajine niečo, čo sa iní zdráhajú poskytnúť. Pravda je, že štáty Nemecko, Poľsko, ale aj USA sú v otázke poskytnutia stíhačiek Ukrajine zatiaľ opatrné. Napriek tomu by sme úplnými pioniermi neboli. „Ukrajine už bola poskytnutá letecká technika,“ hovorí Halás, hoci dodáva, že stíhačiek sa to zatiaľ netýkalo, prinajmenšom nie oficiálne. Hovorí sa o tom, že 14 bombardérov Su-25 im poskytlo Bulharsko, ale tajne a cez iné krajiny. „Bulhari toho posielajú dosť veľa, ale nedávajú o tom inzeráty do novín,“ opisuje Halás. Rovnako sa riešilo, že staré migy už poskytlo Moldavsko cez USA, ktoré Ukrajinci využili na diely do svojich strojov.