Tak teda, poďte s nami na návštevu k odborníkovi, akých je na Slovensku ako šafranu. Spočítate ich vari na prstoch jednej ruky. Majster klavírnik nás víta na prahu svojej dielne v nenápadnej bratislavskej uličke, pripomínajúcej skôr zabudnutú cestu v záhradkárskej štvrti. Dielňa vznikla z garáže a ďalšej priestrannej miestnosti a hoci by sa mohlo zdať, že miesta je tu habadej, nie je to tak.
Roboty má klavírnik Tima vyše hlavy, no priznáva, že nemôže prikývnuť na každé piano, ktoré by potrebovalo opravu. Kam by ho aj dal? „Keď sme boli bývalé Československo, výroba hudobných nástrojov sa kumulovala v Česku. Česká republika je dodnes typická tým, že vyrába celé spektrum hudobných nástrojov, Slováci vedia vyrobiť fujaru. Tým, že sme sa osamostatnili, utrpel aj klavírnický stav. Na Slovensku sme asi traja, možno piati,“ prekvapuje hneď na začiatku Pavol Tima.
Teplota a vlhkosť
Klavíry vraj nepodliehajú veku tak, ako trebárs autá. „Starnú zhruba desaťkrát pomalšie. Desaťročné auto zodpovedá storočnému klavíru,“ vysvetľuje majster Tima a vedie nás do zadnej časti dielne. Kým v prvej sa nachádzali zväčša pozakrývané piana čakajúce na opravu, v druhej miestnosti nás ohúri množstvo „súčiastok“, ktoré po skompletizovaní vytvorí funkčný hudobný nástroj. V dielni je príjemne – skôr chladnejšie ako teplejšie. Samozrejme, že sa rovno spýtame, či je to tá správna teplota pre umiestnenie klavíra či pianína.
Mimochodom, pre tých, ktorí nevedia – klavír je označenie pre tzv. krídlo, veľký koncertný nástroj, pianíno je menšie, vhodné do bytov, kde je predsa len menší priestor, a dá sa umiestniť k stene. Piano je všeobecný názov pre klavíry a pianína. My sa však nebudeme urputne držať presných poučiek. „Keď je klavír dobre umiestnený, vydrží naozaj roky. Zo svojej skúsenosti viem, že lepšie sa im darí v rodinných domoch než v bytoch.
Najmä v zimnom období nástroje v suchých a prekúrených izbách doslova trpia. V rodinných domoch je to lepšie, lebo relatívna vlhkosť v zime je tam vyššia,“ vysvetlí nám Pavol Tima a pre istotu svoje slová ešte raz zdôrazní: „Takže dve základné veličiny, ktoré by mali majitelia týchto nástrojov poznať, sú teplota a vlhkosť. Optimálna teplota je 19 stupňov celzia, vlhkosť je okolo 45-50 %. Nástroj má byť umiestnený čo najďalej od okna a od radiátora. Taký klavír má aj stabilnejšiu mechaniku. Stačí ho ladiť raz do roka, niektoré nástroje v tehlových starých domoch raz za tri roky, a aj vtedy je nástroj často len mierne rozladený. Ale napríklad v bytoch nestačí ladiť často ani dvakrát do roka.“