Cena je relatívna
„Menil som prasknuté struny aj dusítko na nástroji klaviristu Jozefa Hollého, ktorého si veľmi vážim ako človeka a virtuóza, ktorý, mimochodom, dokáže aj krásne spievať džezové štandardy. Pozval ma na svoj koncert a bol to pre mňa nádherný umelecký zážitok,“ povie s nadšením a spomenie ďalšie známe meno. „Mal som pod rukami aj biele pianíno po Jane Kocianovej.
Vnútro bolo vo veľmi zlom stave. Nástroj bol po jej smrti dlho vo vlhkom a v chladnom prostredí. Keď sa dostal ku mne do dielne, musel sa vysušiť. Následne sa takmer rozpadol. Aj skriňa, aj rezonančná doska bola popraskaná. Količník bol zhnitý, ten som musel vymeniť, nové ladiace kolíky s väčším priemerom by tam nedržali ani náhodou. Nástroj musel podstúpiť generálnu opravu za takmer 5 000 eur.“ Hoci sa to laikovi môže zdať príliš, cena je relatívna.
Majitelia vzácnych nástrojov nehľadia na to, koľko za opravu zaplatia, ale akú má pre nich osobnú či historickú cenu. „Pre majiteľa z Viedne som opravoval asi 120-ročný klavír vynikajúcej značky Grotrian Steinweck. Bolo preňho lacnejšie dopraviť klavír do Bratislavy, ako keby to dal opravovať rakúskemu majstrovi. Tiež ho to vyšlo okolo 7-tisíc eur. Dával som kladivká vyrobiť na mieru do Nemecka, tie sa štandardne nedali kúpiť. Podarilo sa a klavír krásne hrá.“
A ešte jeden príklad spomenie: „Asi pred tromi rokmi som opravoval krídlo August Förster z roku 1908. Dnes je umiestnené v jednom bratislavskom pastoračnom centre. Oprava stála okolo 11-tisíc eur. Keby to neboli priatelia, tak by to bolo ešte drahšie. Menil som aj vrchnú dosku, ktorá bola úplne zničená.
Bola to úplná demontáž, rozobratie nástroja do poslednej súčiastky. Renovácia liatinového rámu, renovácia rezonančnej dosky, nové struny, nové dusítka, nové ladiace kolíky. Bolo tam aj mnoho technických „nášľapných mín“, čo som nevedel vopred posúdiť, až keď som to rozobral,“ vysvetlí nám Pavol Tima a dodá, že ako bývalý letecký modelár má cit pre detail.