Neberie všetko
Pochopiteľne, nemôže prijať každú zákazku. Veľakrát musel povedať nie. „Odmietol som generálkovať napríklad krídlo viedenskej mechaniky. Je to iná koncepcia konštrukcie mechaniky. Pre laika vysvetlenie: kvalita tónu je úplne iná ako pri krídle anglickej mechaniky. Krídlo anglickej mechaniky je moderný nástroj.
Dnes na ňom hrajú všetci. Krídlo viedenskej mechaniky je nástroj, na ktorom sa hralo pred 120-150 rokmi, v dnešnej dobe sa už nedá nikde uplatniť. Má plytší ponor, úplne iný druh mechaniky, kladivka sú koncepčne inak vyrobené, sú okožované a keď kladivko udrie cez kožu na struny, tak výsledný tón je úplne iný ako u krídla anglickej mechaniky,“ vymenúva a podotkne, že dnes keď niekto ponúka krídlo viedenskej mechaniky, je to najčastejšie za odvoz alebo za symbolickú sumu.
„Z týchto krídel sa vyrábajú iné veci - barový pult, knižnica, stojan na kvety... Šikovní dizajnéri dokážu z krídla vyrobiť druhotný estetický bytový doplnok.“ Pýtame sa, či sa stáva, že si s niečím nevie dať rady. Pousmeje sa a skromne, no s istotou povie: „Mnohé veci viem opraviť, aj také, čo sú veľmi ťažko opraviteľné. Našťastie môžem kedykoľvek komunikovať o hocijakej technickej otázke so svojím učiteľom pánom Gadasom a vždy vieme nájsť riešenie.“
Najšťastnejší som v dielni
Basové struny sa vyrábajú na tzv. opriadačke. Struny majú niekoľko rozmerov. Najprv sa vyrobí očko na závesný kolík. Oceľovú strunu konkrétneho priemeru (napr. veľkosť 14,5 zodpovedá priemeru 0,850 mm) treba na oboch koncoch naklepať kladivom na miestach, kde sa začína aj končí medené opradenie. Jadro oceľovej struny sa zdrsní, aby priľnutie medi na strune bolo kvalitné. Potom sa navíja meď zo špulky pomocou opriadačky na oceľovú strunu. Nová basová struna sa potom zavesí na závesný kolík a ťahá smerom hore k ladiacemu kolíku. Na ostatné struny (stred klaviatúry a vyššie) sa používajú oceľové struny bez medi.
Klaviatúra z roku 1905. Nástroj čaká výmena klávesového obloženia. Slonovinové klávesy nahradí kvalitný plast, celuloid nemeckej výroby. Musí byť širší, aby sa mohol obrúsiť. Používajú sa na to klasické aj ihlové pilníky. Potom ide surový výrobok na leštičku, kde sa ešte opracuje. Drevené časti klávesov sa vyčistia, obrúsia. Zvykne sa meniť aj kožené vypúzdrenie.
Kladivko prechádza tiež renováciou, vymieňa sa za nové, jazýčková poduška sa nahradí novou, ktorú si vyrobí z filcových pásikov. Majster pripomína, že keď pracuje mechanizmus, musí byť tichý, aby nerušil používateľa.
Na hracom ráme vymenil zelený filc hrúbky 6 mm, pôvodný zožrali mole. Červené podložky pri zvratných čapoch sú kašmírové, zelené pri vodiacich čapoch sú z filcu. Pod podložkami sú ešte papierové podložky, ktoré slúžia na nastavenie klaviatúry do jednej roviny. Rôzne značky majú rôzne ponory kláves, v priemere je ponor celých tónov a poltónov 10 mm.
Na rezači, ktorý si sám vyrobil, reže prúžky z filcu. Ich šírka musí byť presná na desatinu milimetra. Prúžky potom krája na požadovanú veľkosť. Detaily z filcu a kašmíru musí vyrobiť na mieru, aby sedeli na konkrétny nástroj.