„Chceme upozorniť ľudí, aby si poriadne preštudovali podmienky poisťovní, keď kupujú zájazdy. Zároveň by sme boli radi, keby sa nám ozvali ďalší poškodení,“ uviedla Čadčianka. Nový Čas oslovil aj majiteľa CK Miroslava Škrabana. „Intenzívne každý deň som v kontakte s klientmi Alchemy Travel, snažím sa nájsť individuálne riešenia po tom, čo moju cestovnú kanceláriu zasiahla koronakriza. Všetko trvá dlhšie, keďže poistná udalosť je ešte stále v riešení poisťovne, ale s každým jedným klientom komunikujem,“ informoval konateľ. Kristíne sa však neozval od októbra a Kataríne od polky januára.
Roman Berkes
prezident SACKA (Slovenská asociácia cestovných kancelárií a agentúr)
V zmysle zákonnej úpravy je cestovná kancelária povinná pri uzatváraní zmluvy zabezpečujúcej ochranu pre prípad úpadku dohodnúť s poskytovateľom ochrany pre prípad úpadku (poisťovňou) sumu zabezpečujúcu ochranu pre prípad úpadku vo výške najmenej 30% ročných plánovaných tržieb z predaja zájazdov a spojených služieb cestovného ruchu. Za správnosť údajov predložených poisťovni nevyhnutných k určeniu dostatočnej sumy zabezpečujúcej ochranu pre prípad úpadku zodpovedá cestovná kancelária. Cestovná kancelária je pred uzatvorením zmluvy zabezpečujúcej ochranu pre prípad úpadku povinná poisťovni poskytnúť úplné a pravdivé údaje o zákonom vyžadovaných skutočnostiach týkajúcich sa najmä predpokladaných počtoch zájazdov, cestujúcich a predpokladaných sumách platieb prijatých od cestujúcich za plánované zájazdy.
Poisťovňa je povinná plniť cestujúcim v prípade poistnej udalosti len do sumy zabezpečujúcej ochranu pre prípad úpadku. Orgánom dohľadu nad dodržiavaním povinností cestovných kancelárií je Slovenská obchodná inšpekcia. CK je povinná SOI v pravidelných štvrťročných intervaloch predkladať zákonné údaje z priebežných účtovných závierok pre vyhodnotenie dostatočnosti požadovanej sumy zabezpečujúcej ochranu pre prípad úpadku. V prípade, ak orgán dohľadu zistí, že suma zabezpečujúca ochranu pre prípad úpadku nedosahuje minimálne 30% tržieb z predaja zájazdov a spojených služieb cestovného ruchu, zakáže CK do vykonania nápravy predávať zájazdy a oznámi túto skutočnosť poisťovni. V praxi už sme zaregistrovali prípad, že cestovná kancelária skrachovala a klienti podali trestné oznámenie. Pokiaľ sa v rámci vyšetrovania preukáže, že šlo o špekulatívne „podpoistenie“, teda poistenie proti úpadku v nízkej hodnote, môže to mať trestnoprávnu dohru.