Príbeh modelu Peugeot 205 je úzko spätý s príbehom Jeana Boillota, člena predstavenstva automobilky Peugeot z konca 70. rokov. Bol to on, kto v ťažkých časoch, ktoré spoločnosť vtedy zažívala, prišiel s ambicióznym projektom vytvoriť nové kompaktné auto vhodným do mesta aj do terénu, schopným odviezť menšiu rodinu a navyše cenovo dostupným.
Zaujímavosťou je, že modely značky pred 205-kou navrhovalo prestížne dizajnérske štúdio Pininfarina. Internú súťaž na dizajn 205-ky však vyhrali dizajnéri zvnútra spoločnosti na čele s Gérardom Welterom. Tento nový dizajnérsky prístup priniesol niektoré charakteristické prvky, ktoré sa neskôr začali objavovať na ďalších modeloch značky, ako napríklad maska chladiča s horizontálnymi lamelami a horizontálny pás, prepájajúci zadné svetlá.
Peugeot 205 formálne odštartoval vstup značky PEUGEOT do modernej éry. Bol kompaktný, ale zároveň priestranný, vďaka karosérii hatchback praktický a popri tom aj úsporný a prispôsobený na akékoľvek použitie. Predovšetkým to však bolo prvé auto značky, kde bola vzadu využitá torzná tyč s cieľom zväčšiť priestor pre cestujúcich. Peugeot 205 sa stal prvým malým francúzskym dieselovým automobilom a najmä prvým malým dieselovým modelom, ktorý ponúkal rovnaký výkon ako benzínové motory, len s oveľa nižšou spotrebou (v priemere 3,9 l/100 km).
V čase svojho uvedenia v roku 1983 prišiel na trh so štyrmi benzínovými motormi a jedným naftovým. Nasledujúci rok sa ponuka rozšírila o legendárne GTI a Turbo 16, ako aj o 3-dverovú karosériu. Nasledovala celá škála verzií, od cenovo dostupnejších ako napríklad Junior z roku 1986 s džínsovými sedadlami až po exkluzívne „chic“ modely ako Lacoste alebo Gentry.
Motoršport bol mocným nástrojom na propagáciu modelu PEUGEOT 205 a značky PEUGEOT. V roku 1984 sa na podnet Jeana Todta (vtedajší šéf divízie Peugeot Talbot Sport, neskôr premenovanej na Peugeot Sport) PEUGEOT premiérovo zúčastnil majstrovstiev sveta v rely (World Rally Championship, WRC) v rámci slávnej skupiny B, a to s ikonickým modelom 205 Turbo 16.
Počas tejto premiérovej sezóny si získal veľký obdiv Ari Vatanen vďaka svojim trom víťazstvám v pretekoch rely. V rokoch 1985 a 1986 získala značka vďaka modelu 205 Turbo 16 Pohár konštruktérov a titul majstra sveta v kategórii jazdcov patril najprv Timovi Salonenovi (1985) a potom Juhaovi Kankkunenovi (1986). Keďže na konci roku 1986 skupina B skončila, Jean Todt navrhol, aby sa Peugeot zúčastnil s modelom 205 T16 legendárneho rely závodu Paríž – Dakar. Tak sa aj stalo, Peugeot 205 T16 bol špeciálne upravený a v rokoch 1987 a 1988 slávny vytrvalostný rely závod vyhral najprv za volantom s Ari Vatanenom a následne s Juhom Kankkunenom.
Míľniky v histórii modelu Peugeot 205
24. február 1983: Uvedenie 5-dverovej verzie Peugeot 205.
1984: Uvedenie 3-dverovej verzie Peugeot 205 a Peugeot 205 GTI 1.6 105 k, propagácia modelu Peugeot 205 Turbo 16, prvé víťazstvo na majstrovstvách sveta v rely (Fínsko).
1985: Peugeot 205 Turbo 16 vyhral na majstrovstvách sveta v rely Pohár konštruktérov (s Timom Salonenom) a získal aj titul v kategórii jazdcov, miliónty Peugeot 205 opúšťa továreň v Mulhouse.
1986: Uvedenie modelov Peugeot 205 Cabriolet, GTI 115 a 130 k, Peugeot 205 Turbo 16 vyhral na majstrovstvách sveta v rely Pohár konštruktérov (s Juhom Kankkunenom) a získal aj titul v kategórii jazdcov.
1987: Peugeot 205 dostal novú prístrojovú dosku, Peugeot 205 Turbo 16 vyhral rely Paríž – Dakar.
1988: Uvedenie modelu Peugeot 205 Rallye, druhé víťazstvo Peugeot 205 Turbo 16 na rely Paríž – Dakar.
1989: Uvedenie modelu Peugeot 205 Roland Garros.
1990: Decentný facelift (smerovky, zadné svetlá...), uvedenie modelu Peugeot205 Diesel Turbo (78 k).
1993: Koniec výroby modelu Peugeot 205 GTI.
1995: Koniec výroby modelu Peugeot 205 Cabriolet.
1998: Peugeot 205 je nahradený novým modelom Peugeot 206.