Nová socioekonomická štúdia spoločnosti Mazars, vypracovaná pre Lidl, ukázala, že obchodný reťazec prináša Slovensku ročne takmer 1,6 miliardy eur. To sú viac ako tri percentá celkového štátneho rozpočtu pre tento rok.
Viacero inovatívnych a zodpovedných firiem využíva medzinárodné rámce, aby dokázali posúdiť, aké ekonomické dopady majú na krajinu a regióny, v ktorých pôsobia. Medzi ne rozhodne patrí aj Lidl. Prinášať na pulty čerstvé, kvalitné a cenovo dostupné potraviny, nie je totiž jedinou prioritou obľúbeného obchodného reťazca.
Spoločenská zodpovednosť
Jeho existencia na Slovensku má okrem miliárd spokojných zákazníkov aj vyšší rozmer. Už viackrát sme boli svedkami toho, ako sa cez rôzne projekty reťazec snaží skvalitňovať životné prostredie, zaujíma sa o spoločnosť a snaží sa ju svojimi investíciami nepretržite zlepšovať. Keďže má Lidl naprieč celým Slovenskom 162 prosperujúcich predajní s viac ako 6 500 zamestnancami, jeho priaznivý dopad na slovenskú ekonomiku je každému jasný, no teraz to experti z audítorskej spoločnosti Mazars na Slovensku aj vyčíslili. A výsledky sú šokujúce. Vďaka Lidlu získa Slovensko ročne takmer 1,6 miliardy eur. To je takmer 1,6 miliardy eur pre lepší život nás všetkých. A to sa počíta!
Z jednej miliardy ešte viac
Zhmotniť v predstavách takú vysokú sumu môže byť náročné. Pozrieme sa na to optikou, ako by sa za tieto financie mohlo Slovensko zmeniť k lepšiemu. Za miliardu eur by sa dokázali vybudovať tri celkom nové nemocnice či postaviť 1054 nových telocviční a takýto obnos peňazí by dokázal vybaviť zdravotníctvo 1217 novými CT prístrojmi. To však nie je všetko. Keďže podľa odborníkov z Mazars má každé euro platieb v Lidli potenciál vygenerovať ďalších 58 centov pre Slovensko, celková ekonomická hodnota, ktorú obľúbený obchodník za rok 2021 krajine pod Tatrami priniesol, je 1,58 miliardy eur! Presne toľko by stálo vybudovanie 81 kilometrov novej diaľnice a totožná suma tvorila celkové výdavky Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR za rok 2021. Za 1,6 miliardy by sme tiež dokázali uspokojiť ročné náklady na vzdelávanie 7-násobku maturantov alebo 1,7-násobku vysokoškolákov v Slovenskej republike.
Benefity pre všetkých
Ekonomický vplyv spoločnosti Lidl na slovenské hospodárstvo je naozaj veľký. Z jeho obchodnej činnosti profitujú komunity, privátny sektor, mestá a štát, ale v neposlednom rade aj neziskové organizácie či najmenej rozvinutú regióny. Premenené na drobné, aj z týchto peňazí sa budujú napríklad nové škôlky, rekonštruujú cesty, financujú sa zelené riešenia a mnoho ďalšieho. Benefity prítomnosti Lidlu na našom trhu skrátka v konečnom dôsledku pociťujeme my všetci.
Ako na to prišli?
Dosahy pôsobenia firiem na ekonomiku a hospodárstvo sa dajú vypočítať. Experti zo spoločnosti Mazars na Slovensku na to použili rámec pre nefinančné reportovanie Global Reporting Initiative a Leontievovú produkčnú funkciu. Ak vám tieto ekonomické pojmy nič nehovoria, netrápte sa. Dôležitý je hlavne výsledok výpočtu, a to ekonomická hodnota, ktorá smeruje od obľúbeného obchodníka Lidl do hospodárstva a v konečnom dôsledku do našich domácností.
Najmenej rozvinuté okresy
Z pôsobenia Lidl a jeho 162 predajní na Slovensku profituje viac ako 95 percent okresov na Slovensku. Aj tie, ktoré sa podľa Štatistického úradu umiestňujú v kategórii najmenej rozvinuté. Aktuálne je ich 20 a spoločnosť Lidl až v 18-tich z nich poskytuje financie nielen privátnemu sektoru, ale aj rôznym komunitám a snaží sa tak prispieť k zmierneniu regionálnych rozdielov v rámci krajiny, ktoré sú dlhodobo jedným z najväčších problémov Slovenska. V obchodnom roku 2021 tak išlo do najmenej rozvinutých okresov vyše 30 miliónov eur a napríklad v takom okrese Levoča hodnota vytvorená spoločnosťou Lidl prevyšuje úroveň štátnej podpory. A to už je naozaj čo povedať. Lidl je pre Slovákov skrátka spoľahlivý partner na ceste k lepším zajtrajškom.