Rezort považuje rozhodnutie poslancov zaviazať dočasne povereného ministra životného prostredia Jána Budaja, aby v Bruseli hlasoval proti zákazu spaľovacích motorov po roku 2035, za neuvážené, ale rešpektuje ho.
"V schválenom uznesení poslanci bez odbornej diskusie, konzultácií a bez prítomnosti zástupcov automobilového priemyslu zásadne zmenili stanovisko Slovenska k otázke zákazu predaja nových automobilov so spaľovacím motorom po roku 2035," upozornilo MŽP. Rozhodnutie poslancov podľa rezortu vylučuje priestor pre akýkoľvek kompromis v tejto otázke.
Podľa uznesenia by sa Slovensko malo pridať k blokujúcej menšine členských krajín EÚ, ako Nemecko, Poľsko, Taliansko a Česko, požadujúcej dodatočné zábezpeky predovšetkým v oblasti špeciálneho postavenia syntetických palív. Rezort životného prostredia zdôraznil, že poslanci uznesením ukladajú povinnosť hlasovať proti úplnému zákazu uvádzania nových spaľovacích motorov po roku 2035, a to aj v situácii, keď by sa Slovensku a ostatným štátom blokujúcej menšiny vyšlo v ústrety v otázke syntetických palív alebo technologickej neutrality.
"Takýto postoj by nevyslal dobrý politický signál o Slovensku ako o dôveryhodnom a predvídateľnom európskom partnerovi a môže byť prekvapivý aj pre súčasných alebo potenciálnych investorov v oblasti automobilového priemyslu," upozornilo ministerstvo.
MŽP chce v nasledujúcich dňoch o tejto téme opäť otvoriť diskusie za účasti poslancov, ale aj zástupcov automobilového priemyslu. "Je naším spoločným záujmom, aby bola finálna pozícia Slovenska čo najvýhodnejšia pre občanov Slovenska, ochranu životného prostredia a rovnako tak pre sektor priemyslu produkujúci 13 % HDP Slovenskej republiky," dodalo MŽP.