Vláda ešte o tomto kroku definitívne nerozhodla a čaká na ukončenie medzinárodných rokovaní. „Je konsenzus celej vlády migy na Ukrajinu poslať a teraz čakáme na medzinárodné rokovania, ktoré musia dobehnúť,“ tvrdí Heger, podľa ktorého celý proces prebehne v súlade s ústavou. Prípadného zamietavého verdiktu Ústavného súdu sa neobáva ani Naď.
„Pomôcť zachraňovať ľudské životy na Ukrajine nami vyradenou technikou, ktorú už nikdy nebudeme používať, a dostať za to veľmi zaujímavú protihodnotu - takmer miliardu eur? Na tom nie je nič zlé,“ povedal.
Proti poskytnutiu stíhačiek Ukrajine brojí opozičný Smer, podľa jeho predsedu Roberta Fica by sme Ukrajine nemali poslať ani jeden náboj. Proti schváleniu poskytnutia stíhačiek vládou sa vyjadril aj šéf OĽaNO Matovič, podľa ktorého na takéto niečo nemá vláda kompetencie. Do poskytnutia migov by podľa neho mala byť zainteresovaná aj prezidentka. „Dať tam ako poistku prezidentku v jednom aj druhom prípade je podľa mňa dobré,“ uviedol Matovič.
Majú priestor na voľnú úvahu
Martin Buzinger, expert na ústavné právo
- Odvolaná vláda podľa textu Ústavy SR formálne nedisponuje právomocou rozhodovať o zásadných otázkach vnútornej a zahraničnej politiky, medzi ktoré s vysokou pravdepodobnosťou možno zahrnúť aj dodanie stíhačiek MiG-29 na Ukrajinu. Tento „nedostatok“ sa však, podľa môjho názoru, dá preklenúť prostredníctvom aplikácie zásady prednosti ústavne konformného výkladu textu ústavy (právo a najmä právo ústavné, nie je len právom písaným; najvýznamnejšia súčasť práva, ústavné princípy, sú právom nepísaným), keďže toto obmedzenie pôsobnosti vlády, ktoré bolo do ústavy narýchlo a bez dostatočnej úvahy včlenené novelou ústavy v roku 2011, sa objektívne javí byť v rozpore s tzv. materiálnym jadrom ústavy.
Navyše, Ústavný súd SR zatiaľ právne záväzný výklad ústavného pojmu „zásadné otázky vnútornej a zahraničnej politiky“ nepodal, čo poskytuje vláde, aj tej súčasnej, relatívne flexibilný priestor voľnej úvahy pri interpretácii a aplikácii tejto svojej právomoci. Z hľadiska právnej istoty by však bolo vhodnejšie obmedzenia pôsobnosti vlády unáhlene vnesené do ústavy v roku 2011 z textu ústavy legislatívne úplne odstrániť.