Treba mať teda oči na stopkách, čo hodíte do nákupného košíka. Ako na kritické slová zákazníkov reagujú obchodníci a minister pôdohospodárstva?
Rozdiely v cenách
Nový Čas navštívil 5 obchodných reťazcov. Pri mnohých výrobkoch neexistuje alternatíva, s ktorou by ste daný produkt vedeli porovnať. Pri oleji, mlieku, šunke, párkoch či jogurtoch sa však musí mať zákazník na pozore. Označenie protiinflačná garancia neznamená, že tento výrobok je v danom obchode najlacnejší. Hneď na rovnakej polici sme našli napríklad jogurty o 20 centov lacnejšie, mlieko o 60 centov. Rozdiel 20 centov bol pri úplne rovnakej značke jogurtu dokonca aj medzi 2 reťazcami.
Ako je to možné? „Keďže obchodníci striktne dodržiavajú zákon o ochrane hospodárskej súťaže, tak ani nemohli zo zákona koordinovať stropovanie cien nielen medzi sebou, ale ani so svojimi dodávateľmi,“ vysvetľuje Martin Krajčovič zo Slovenskej aliancie moderného obchodu.
Prečo chýba mäso a ovocie?
Kritika ľudí sa týkala aj vybraného sortimentu. Do vývrtky ich dostáva, že je tam málo bravčového mäsa či ovocia. „Pri týchto produktoch je momentálne ťažké garantovať ceny, pretože sa menia aj na týždennej báze a na Slovensku je zakázané predávať potraviny pod kúpnu cenu. „Preto v prípade garancie by sa mohli narušiť dodávateľsko-odberateľské vzťahy alebo by sa musel porušovať zákon. Išlo by iba o zjavný populizmus, ktorý by nemohol v praxi fungovať,“ doplnil Krajčovič.