Súhlasu ministrov s dlho diskutovanými pravidlami predchádzala dohoda Nemecka s Európskou komisiou, ktorá zaisťuje možnosť ďalej využívať spaľovacie motory poháňané výhradne syntetickými palivami. Proti sa dnes vyslovili iba Taliansko a Poľsko, ktorých nesúhlas však na zablokovanie pravidiel nestačil. Pretože s normou už predtým súhlasili aj europoslanci, môže teraz nadobudnúť platnosť.
Norma, ktorej podobu dohodlo koncom októbra české predsedníctvo, je súčasťou balíčka návrhov k výraznému obmedzeniu emisií skleníkových plynov. Popri nulových emisiách oxidu uhličitého od roku 2035 zavádza aj postupný cieľ znížiť jeho splodiny do konca tohto desaťročia o 55 percent oproti hodnotám z roku 2021.
Berlín mal však s jej znením problémy, pretože podľa neho dostatočne nezaručovala výnimky pre využívanie motorov na syntetické palivá, označované aj ako e-palivá. K jeho požiadavkám sa pridali aj ďalšie krajiny vrátane Česka, čím získali dosť hlasov za zablokovanie návrhu.
Komisia a nemecká vláda v sobotu oznámili, že sa podarilo nájsť kompromis. Zatiaľ čo Berlín a Praha dnes s normou súhlasili, Rím a Varšava boli proti. Taliansko sa do textu neúspešne pokúsilo presadiť podporu pre biopalivá.