K napísaniu ostrého listu sa odhodlali po tom, ako sa 1. marca v Žiline vykoľajila česká súprava Pendolino, pod ktorou praskla koľajnica. České dráhy po tejto udalosti dokonca inštruovali vlastných rušňovodičov, aby si po svojej linke mapovali stav slovenských železníc. Denník N zisťoval aj to, či je možné, že prestanú vlaky posielať. Tomu by sa „rozhodne chceli vyhnúť“.
Čo je zlé
O tom, že nejde o ojedinelý problém, svedčia aj názory odbornej verejnosti pod článkom. „Rozsah železničnej siete je na Slovensku nad ich možnosti. V kombinácii s nedostatkom politikov, ktorí by železnicu nevnímali ako prežitok, to vedie k tomu, čo tam dnes majú,“ hodnotí situáciu slovenských železníc jeden z čitateľov.
Ako na kritické slová reagujú slovenské inštitúcie? S hodnotením situácie súhlasia. „Ministerstvo dopravy si uvedomuje stav železničnej infraštruktúry na Slovensku a v zásade sa stotožňuje s viacerými výhradami Českých dráh. Ministri dopravy o tejto téme aj vzájomne diskutujú. Ministerstvo bude naďalej pri tvorbe rozpočtu a pri jeho revíziách apelovať na to, aby sme dostali na opravy a rekonštrukcie viac peňazí, ako dostávame dnes,“ reaguje Miriama Švikruhová.
Podobnú reakciu sme dostali aj od ŽSR. „Uvedomujeme si súčasný stav železničnej infraštruktúry. Vo verejnosti je známe, že ŽSR sú podfinancované zo strany štátu,“ uvádza hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová. „Dúfame, že pri tvorbe rozpočtu na ďalšie roky budú zohľadnené naše požiadavky,“ nádejajú sa ŽSR.