ŽSR sú dlhodobo podfinancované
Desana Mertinková, expertka na železničnú dopravu
České dráhy majú pravdu, a zároveň nehovoria nič nové, čo by železničiari, úradníci a politici nevedeli. Ministerstvo dopravy už pred mesiacom sľúbilo, že s ministerstvom financií dohodne dofinancovanie prevádzky ŽSR na tento rok. Ministerstvo financií však tieto prostriedky zadržiava na špeciálnom účte, lebo chce, aby železničiari šetrili ešte viac ako doteraz. ŽSR sú dlhodobo podfinancované a chýbajú im peniaze nielen na nové investície, ale aj na bežnú prevádzku a údržbu tratí, staníc a ďalších zariadení. Pri investíciách sa spoliehame hlavne na eurofondy, lenže najnovšie sa ukazuje, že ani tie nevieme čerpať poriadne. Financovanie ŽSR stačí porovnať s Českom, kde od roku 2019 výrazne zvýšili výdavky na železničnú infraštruktúru.
Sme zamotaní do vyhlášok
Ondrej Matej, dopravný analytik, bývalý šéf ZSSK
České dráhy majú pravdu, situácia na tratiach v SR je alarmujúca. Posledné dofinancovanie železníc bolo v rokoch 2013 - 2017 a schválila ho ešte odchádzajúca vláda Ivety Radičovej. To bolo poslednýkrát, čo tam prišli a mohli byť použité peniaze. Odvtedy každá vláda iba rozpráva, ako je železnica prioritou a ako je ekologickejšia, ale nijako sa to nepretavuje do reality. Okrem toho, na Slovensku sme zamotaní do vyhlášok. Kým okolité krajiny projektujú, povoľujú a stavajú, tak my len analyzujeme, prehodnocujeme a nestaviame. Existujú krajiny, kde sa výhybka vymieňa po 20 rokoch automaticky a nikto tam nemusí chodiť žobrať za ministrom financií, aby dal peniaze na výhybky. Máme príliš veľa úradov a zložitú legislatívu.