Bratislava boduje
Susedné Poľsko či Maďarsko sa zlepšili počas tohto obdobia viac ako my. Len Bratislava sa ako jediná dostala do prvej päťdesiatky najviac konkurencieschopných regiónov EÚ. „Rozdiel medzi výsledkom hlavného mesta Bratislavy a iných regiónov je u nás tretí najvyšší v EÚ. Horšie je na tom iba Rumunsko a Francúzsko, ktoré index Paríža porovnáva aj s francúzskymi územiami mimo európskeho kontinentu,“ dopĺňa správa. „Je veľmi ťažké začať dobiehať Bratislavu, keď tá naťahuje investičný, ale aj ľudský kapitál z celého Slovenska,“ uzavrel Ďurana.
30 rokov sa podporoval len západ
Michal Páleník, ekonóm, Inštitút zamestnanosti
To je dané aj historicky, tie rozdiely tu vždy boli. Príspevky na regionálny rozvoj sú veľmi nízke, to je pár stotisíc eur na na okres na 5 rokov, čo je zanedbateľná suma. Drvivá väčšina projektov, ktoré tu za 30 rokov boli, išli na západné Slovensko, mám na mysli najmä automobilky a tie boli masívne podporované. Hoci sa niečo rozbieha aj na východe, nie je toho veľa. Treba začať podporovať investície aj mimo západného Slovenska, s tým musí ísť však ruka v ruka podpora verejnej dopravy, ktorá v mnohých regiónoch absentuje, podpora vlakovej dopravy, rekonštrukcia koľajníc, ktorá de facto nepokračuje, podpora vzdelávania aj v menších okresných mestách, mám na mysli toho duálneho.
Prečo ostatné regióny zaostávajú?
Ak nebudú cesty, nebudú investori
Nadi Otri (65), súkromný podnikateľ, Humenné
Súkromní investori sa na východ nehrnú a ani hrnúť nebudú, kým nebudú postavené poriadne cesty. Aký veľký investor by sem prišiel, keď to, čo vyrobí, nemá ako odviezť a distribuovať výrobky tam, kde sa dajú predať. Ďalšia vec je, že tým, že je málo pracovných príležitostí a sú veľmi slabo platené, ľudia upadli do apatie a už sa veľmi ani nesnažia.
Chýbajú kvalifikovaní pracovníci
Attila Žilka (42), viceprimátor, podnikateľ, Jelšava
Najväčším problémom juhu stredného Slovenska je infraštruktúra. Cesta prvej triedy sa stále týmto smerom nebuduje. Nemáme ani dostatok kvalifikovaných ľudí. Tí, ktorí sú kvalifikovaní, odchádzajú na západ, kde sa vedia lepšie uživiť a uplatniť a neostávajú tu. Stredný Gemer má potenciál v cestovnom ruchu, no investor sa tu nenájde.
Odchádzajú mladí ľudia
Ján Hyžnaj (53), riaditeľ mestských služieb, Jelšava
V minulosti tu bolo vyvinuté baníctvo a dve magnezitky stále živia tento región. No bane padli a ľudia sa presunuli inde. Mladí ľudia od nás odchádzajú a nevracajú sa. Idú do vyspelejších okresov za štúdiom či prácou a nemajú dôvod sa sem vrátiť. Paradoxne sú tu lacnejšie nehnuteľnosti, ale aj tak sem investori neprídu.