Osobitný režim na manipuláciu s utajovanými skutočnosťami zo zahraničia sa podľa MV SR netýka oprávnených osôb s osobitným postavením. "Viazať výkon ich funkcie na získanie bezpečnostnej previerky by znamenalo nahradiť slobodné rozhodnutie voličov o spôsobilosti týchto osôb na prístup k utajovaným skutočnostiam rozhodnutím exekutívneho orgánu, teda radikálny zásah do demokratickej podstaty štátneho režimu Slovenskej republiky," uviedla hovorkyňa. Ako podotkla, nešlo by o prvý zásah do demokratickej podstaty štátneho režimu zo strany NBÚ.
Ministerstvo tvrdí, že vo všeobecnosti sa v rámci NATO aj pre Európsku úniu akceptuje pravidlo, že najvyšší ústavní činitelia túto podmienku preverenia plnia automaticky.
Rezort apeluje na zdržanlivosť vo výrokoch a výkladoch ustanovení na problematiku ochrany utajovaných skutočností. Rovnako apeluje aj na zdržanlivosť NBÚ pri svojvoľných výkladoch ustanovení zákona. "Národný bezpečnostný úrad napriek tomu, že je ústredným orgánom štátnej správy pre ochranu utajovaných skutočností, nedisponuje právomocou na výklad právnych ustanovení. Jeho kontrolné zistenie považujeme za neodôvodnené a odmietame v plnom rozsahu, že by zo strany ministra dochádzalo k porušovaniu zákona," dodala Eliášová.
O závažných porušeniach zákona na ministerstve vnútra v súvislosti s ochranou utajovaných skutočností informoval tento týždeň predseda parlamentného osobitného kontrolného výboru na kontrolu činnosti NBÚ Martin Beluský z ĽSNS. Mikulec mal porušiť zákon, keď neoprávnene manipuloval s utajovanými skutočnosťami zo zahraničia. Témou sa bude zaoberať v utorok (4. 4.) aj parlamentný brannobezpečnostný výbor.