Priestupkov je menej
Elektrické kolobežky sú od roku 2020 bežnou súčasťou dopravy aj v rôznych slovenských mestách. Najmä v Bratislave či Košiciach robia dlhodobo vrásky vodičom či chodcom. Potvrdzuje to aj štatistika, podľa ktorej až 70 percent z dopravných nehôd v roku 2021, pri ktorých figurovala aj kolobežka, spôsobili tí, ktorí ju aj riadili. Bratislavskí mestskí policajti potvrdzujú, že najčastejším porušovaním pravidiel je jazda viacerých osôb na jednej e-kolobežke, ale napríklad aj prekročenie rýchlosti chôdze počas jazdy po chodníku, výnimkou nie je ani alkohol.
„V roku 2021 sme zo strany e-kolobežkárov riešili 169 porušení, v roku 2022 celkom 49 priestupkov a od začiatku tohto roka do dnešného dňa ich bolo zatiaľ 28. Klesajúca tendencia páchaných priestupkov v tejto oblasti svedčí o tom, že ľudia si už na pravidlá používania elektrokolobežiek postupne zvykajú a z veľkej časti ich dodržiavajú,“ uvádza hovorkyňa Barbora Krajčovičová.
„Bratislava má po skúsenostiach z ostatných európskych miest jednu z najprísnejších regulácií na parkovanie zdieľanej mobility. Jasne stanovila parkovacie zóny, kde sa parkovať môže a kde nie. Pravidelne presúva, ruší, ale aj zriaďuje nové zóny,“ dodáva Krajčovičová. S otázkou týkajúcou sa zákazu kolobežiek sme oslovili aj ďalšie mestá, do uzávierky niektoré neodpovedali. Na otázku, ako pristúpia ku zdieľaným kolobežkám, nereagovala ani po opakovanej urgencii hovorkyňa hlavného mesta Dagmar Schmucková.