Poslanci v parlamente naháňajú peniaze do štátneho rozpočtu, z ktorého sa platí napríklad energetická pomoc, či sa vyplácajú zvýšené príspevky na deti. Po novom tak zaviedli aj zvýšenú daň z liehu, ktorá sa od apríla dostala z 1 080 € na 1 404 € za hektoliter stopercentného alkoholu. Tento rok tak chcú vybrať o 45 miliónov eur viac ako vlani. Argumentujú aj tým, že daň sme mali dlhodobo nižšiu než okolité krajiny, po novom viac zdaňuje len Poľsko.
„Pri sedemdecovej fľaši 40-percentnej pálenky bude vyššia daň znamenať pre výrobcu asi 90 centov navyše. Keďže sa však marže z veľkoobchodu a maloobchodu a tiež DPH počítajú z tohto zvýšeného základu, na pulte v obchode bude fľaša drahšia o dve eurá,“ uviedol Roman Pócs, majiteľ pálenice Marsen Distillery pre SME. Odhaduje, že ľudia sa preorientujú vo väčšej miere na pivo či víno, ktorých sa zvýšenie dane netýka.
Nahor to ťahá aj inflácia
Nový Čas sa spojil aj s výkonným riaditeľom liehovaru OLD HEROLD Martinom Spurným, ktorý tvrdí, že v celom mechanizme predstavujú výrobcovia liehovín len medzičlánok, ktorý zodpovedá za výber a odvedenie spotrebnej dane do štátnej kasy. „Spoločnosť OLD HEROLD teda od 1. 4. 2023 navýšila svoje ceny o 1,30 eura na 1 liter stopercentného liehu, čo je rozdiel medzi pôvodnou a novou výškou spotrebnej dane,“ skonštatoval Spurný.
Podľa neho zmena spotrebnej dane nemá vplyv na rozhodovanie výrobcov liehovín, či svoje výrobky budú zdražovať. „Pre výrobcov majú rozhodujúci vplyv ceny surovín, obalov, personálne a logistické náklady. Ceny našich produktov sme zvyšovali už v roku 2022, resp. začiatkom tohto roka ako prirodzený dôsledok vysokej inflácie. Zďaleka sme nedosiahli také zvýšenie cien našich výrobkov, ktoré by pokrylo medziročný nárast prevádzkových nákladov, ale veríme, že inflačný vrchol už máme za sebou,“ dodal.
Zvýšenie ceny alkoholu odporúčali odborníci. Hlavný expert na liečbu drogových závislostí Ľubomír Okruhlica odkazoval pozrieť sa na informácie od Svetovej zdravotníckej organizácie. „Na národnej úrovni sú štyri základné piliere politiky: obmedziť predaj alkoholu, zvýšiť cenu alkoholu, obmedziť reklamu tak, aby nemohla pôsobiť na mladých ľudí, a neumožniť sponzoring športových podujatí,“ hovoril Okruhlica.