Európska únia (EÚ) začiatkom februára zakázala dovoz ruskej nafty. K sankciám sa pridala aj skupina G7. To viedlo predajcov v Rusku k opatreniam, ako je označenie paliva za benzín alebo neuvádzanie miesta určenia nákladu, podľa zdrojov oboznámených s touto záležitosťou a spoločností FGE a Kpler.
Často sa teraz stáva, že nie je jasne uvedené miesto, kam smeruje ruská nafta, odkedy ju jej hlavní odberatelia Južná Kórea a Európa nemôžu odoberať priamo. Umiestniť ruskú naftu môže byť ťažšie ako ropu, uviedla FGE.
Nedostatok kupcov, ktorí môžu absorbovať veľké objemy nafty, ešte zhoršil problém Ruska. Čína a India jej síce odoberajú viac, avšak obe majú dostatok domácich zásob, zatiaľ čo Južná Kórea, kľúčový spotrebiteľ pred vojnou na Ukrajine, sa po sankciách vyhýba priamemu dovozu.
Len Brazília je pre Rusko zriedkavým svetlým bodom. Podľa údajov Refinitiv, dodávky nafty z prístavov kontrolovaných Ruskom do Brazílie dosiahli v prvých troch mesiacoch tohto roka celkovo 663.000 ton. Na porovnanie, za celý rok 2022 dosiahli len 74.000 ton. Je však otázne, či krajina dokáže udržať takéto toky aj počas nasledujúcich mesiacov.
Pred sankciami takmer neexistovalo, aby náklad nafty nemal miesto určenia, avšak v marci sa to týkalo takmer štvrtiny ruského vývozu, ukazujú údaje spoločnosti Kpler.