Ten v spolupráci s expertmi z Českého inštitútu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT, Microsoftom a ďalšími technologickými firmami počas nadchádzajúceho roka zmeria dáta o spotrebe na výčapoch v 17 podnikoch po celom Slovensku. Cieľom je zistiť, ako inovovať výčapnú technológiu tak, aby bola šetrnejšia a pomohla usporiť. A to nielen nejaké „odrobinky“, ale rovno 30 % energií!
Iniciatíva tradičného výrobcu a dodávateľa piva prichádza v ekonomicky náročných časoch, kedy sa podľa prieskumu Prazdroja až 43 % slovenských podnikov spolieha na to, že tento rok sa situácia v gastre konečne zlepší. Až 81% z nich sa však chystá prispôsobiť chod prevádzky tak, aby ušetrili práve na energiách. Ak by to však spravili extrémnym spôsobom a prestali by napríklad v lete chladiť nápoje a podávali by len teplé pivo, podľa prieskumu agentúry MNFORCE z marca tohto roka by k nim prestalo chodiť až 81 % ľudí. Uzavretie teplej kuchyne by zapríčinilo pokles návštev u 71 % opýtaných, ktorí by do nich chodili menej alebo vôbec.
Smart výčap má priniesť úsporu na miestach, ktoré pohodlie zákazníkov nijak neohrozia. „Pre hostí sa tým nič nezmení, kvalita piva zostane zachovaná, ale prevádzka ušetrí v rámci výčapu až 30 % energií,“ vysvetľuje Ivan Tučník, manažér pre oblasť udržateľnosti v Prazdroji s tým, že znížením uhlíkovej stopy v nej firma podčiarkne aj svoju maximálnu šetrnosť k prírodným zdrojom.
Smart výčap si „preklepne“ celú cestu čapovaného piva. Výčap doslova zröntgenuje a zmapuje spotrebu energií v celom jeho vedení, počnúc uložením piva v pivnici alebo chladiacom boxe cez jeho teplotu a tepelné straty po ceste zo suda či tanku až po načapovaný pohár. Zameria sa aj na spotrebu elektriny potrebnej na vychladenie vane, v ktorej sa chladia pollitre. Zároveň bude sledovať a merať aj spotrebu vody počas celého procesu starostlivosti o kvalitu piva a pivného skla.
Dohromady viac ako 500 senzorov naprieč celou krajinou bude takto zbierať relevantné údaje, ktoré následne experti zanalyzujú. Takéto merania a analýzy dosiaľ nikto v takomto rozsahu nerealizoval. Ide tak o prevratnú novinku, ktorá na Slovensku nemá obdobu.
Prvé výsledky meraní budú dostupné už tento rok, plné v lete 2024. Prazdroj na základe získaných dát o spotrebe navrhne také úpravy výčapu, ktoré pomôžu ušetriť náklady za vodu aj elektrinu. „Projekt Smart výčap sme iniciovali, aby sme prevádzkam nielen pomohli prežiť ťažké obdobie, ale zároveň priniesli riešenie, ktoré im dlhodobo zníži náklady,“ vysvetľuje Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko.
Prvou prevádzkou na Slovensku, kde odborníci senzory nainštalovali, je bratislavský podnik Šnyt Beer & Restaurant Retro. Jeho majiteľ Ivan Kubíček kroky spoľahlivého a dlhoročného partnera víta. „Pre celú gastronómiu sú rastúce ceny energií veľkou komplikáciou. Ale šetriť tým štýlom, že zhasneme, vypneme kuchyňu, kúrenie či, naopak, v lete vypneme klimatizáciu, nie je rozhodne správna cesta,“ uzatvára Ivan Kubíček.