Ministerstvo vnútra SR plánuje za 34,1 milióna eur nakúpiť 279 radarov a zautomatizovať odhaľovanie porušení pravidiel cestnej premávky a následného správneho konania. Predpokladané financovanie projektu je z Plán obnovy a odolnosti SR. Investícia je v súlade s medzinárodnou praxou.
Automatizácia kontroly rešpektovania dopravných predpisov má podľa mužov zákona pozitívny vplyv na nehodovosť a vedie k menšiemu počtu úmrtí na cestách. Zároveň by sa tak uvoľnili policajné kapacity na plnenie iných úloh, pretože by nemuseli hliadky postávať na rizikových úsekoch a merať stacionárnymi radarom.
Znížia počet nehôd?
Mohli by sme tak ale predísť podobným smrteľným nehodám, ako bola tá, pri ktorej auto riadené Dušan om Dědečekom (60) na zastávke Zochova v Bratislave zmietlo a zabilo 5 mladých ľudí. No nie je to len o tejto nehode, pri ktorej sa auto rútilo násobne vyššou rýchlosťou než aká je dovolená. Vyššia rýchlosť a nerešpektovanie dopravného značenia vedie na množstve ciest k nehodám, pri ktorých zbytočne vyhasnú životy ľudí. Lokality na umiestnenie radarov vybrali krajské a okresné dopravné inšpektoráty.
Čo by sa ich osadením zlepšilo?
Inštitút objektívnej zodpovednosti je efektívnejší a nezahŕňa priamu komunikáciu zastaveného vodiča, ktorý spáchal priestupok, s hliadkou. Policajti tak nebudú vystavení neraz agresívnemu správaniu šoféra a v prípade, že sa bude postupovať striktne podľa regulí a tabuliek, budú pokuty vyberané rýchlo. Rozhodne nebude zahrnutý „benevolentný“ prístup, ale postupovať sa bude skrátka podľa noriem.
Ako ich rozdelia
- 209 meracích zariadení bude slúžiť na meranie rýchlosti
- 52 zariadení bude slúžiť a analyzovať prejazd na červenú na semaforoch
- 18 kamier bude sledovať nedodržanie dopravnej značky „STOP“