Cvičenia písali bez toho, aby vedeli, čo robia
U nás to funguje tak, že dostanú odporúčanie, čo si majú pozrieť alebo ich navedieme k tomu, že pozri si doma, čo si nepochopil alebo to, čo si potrebuješ precvičiť. Ide nám o to, aby sme ušetrili čas, aby deti nemuseli robiť cvičenia, ktoré písali automaticky bez toho, aby si uvedomovali, čo robia. Máme za sebou už asi dva mesiace a teraz sa nám zdá, že to funguje. Do konca roka sme už zaviedli, že domáce úlohy nebudú a uvidíme, čo od septembra. Mimoškolské projekty nemajú povinné, získali čas, ktorý môžu venovať svojim záľubám. Nechávame to na rozhodnutie tých detí.
To zásadné by sa mali naučiť v škole
Ľuboslava Bieliková, riaditeľka, ZŠ Petra Jilemnického, Zvolen
Ide o pilotný projekt, ktorý skúšame v tomto mesiaci na prvom stupni. Platí zásada, že mali by sa to požadované a základné naučiť v škole. A potom sú tam samozrejme deťúrence, ktoré vyžadujú osobitnú starostlivosť a tie si to napríklad môžu spraviť na doučovaní s pedagogickými asistentmi. Ak doma nemá prostredie, ktoré by mu to nejakým spôsobom dovysvetľovalo alebo precvičilo, tak na to máme spravené kluby doučovania. Deti z menej podnetného prostredia môžu v predĺženom výklade hravou formou nepochopené veci dorobiť. Vo všeobecnosti však platí, že priemerné a šikovné deti tie úlohy nepotrebujú. Na konci mesiaca rozanalyzujeme a uvidíme, či to bude pre nás dominantné, to znamená, či budeme pokračovať na vyššom stupni, prípadne sa to rozprúdi. Veľmi dôležitá je aj reflexia zo strany rodičov a zákonných zástupcov.
Úlohy nemajú veľký prínos
Peter Halák, zriaďovateľ súkromnej ZŠ Felix, Bratislava
Ako škola nevidíme veľký prínos v každodenných domácich úlohách. Deti trávia väčšinu dňa v škole, a to je dostatočný čas na to, aby objavovali, skúmali a osvojovali si nové zručnosti. Poobedno-večerný čas by mali venovať rodine, svojim záľubám a oddychu. Aj toto sú aktivity, pri ktorých sa deti vedia veľa naučiť. Ojedinele deťom zadávame dobrovoľné domáce úlohy, ktoré umožňujú podporiť ich individuálne záujmy či potreby. Naša škola nevedie deti k memorovaniu faktov, snažíme sa z nich najmä vychovať šťastných ľudí, ktorí sú nielen vzdelaní, ale aj empatickí, vedia komunikovať, spolupracovať či kriticky myslieť. Veríme, že každodennou prácou a tvorivými metódami sa nám to za deväť rokov na základnej škole podarí naplniť.