Naši si učivo precvičujú cez vyučovanie
Mária Pavlíková, ZŠ Jarovnice 192
Naši žiaci pochádzajú z osady a domáce úlohy nedostávajú. Učivo si upevňujú a precvičujú počas vyučovania. Tí, ktorí majú záujem, si však samozrejme opakujú, upevňujú učivo, čo sa naučili v škole, aj doma. Vo všeobecnosti, ako rodič, si však myslím, že by nebolo úplne správne domáce úlohy celkom zrušiť, v nejakom menšom rozsahu by mali zostať. Prípadne vyčleniť niektoré dni, kedy by úlohy dostávali a kedy nie.
Je otázne, či by to bolo prospešné pre všetkých
Adriana Moldová, riaditeľka ZŠ v Bernolákove
V našej škole žiaci dostávajú domáce úlohy, ale snažíme sa ich eliminovať na nevyhnutný počet. Máme pravidlá nastavené tak, že úlohy deti nedostávajú na víkendy a mali by ich mať maximálne dva krát za týždeň. Samozrejme, že keď je napríklad predkvalifikačné obdobie, vyžaduje sa vyššia miera opakovania učiva. Je diskutabilné, či by úplný zákaz domácich úloh bol prospešný pre všetky deti rovnako. Keď je zodpovedný rodič aj dieťa, berie to tak, že aj tak sa na vyučovanie musí pripravovať. Tí menej zodpovední by si mohli povedať, že nič netreba robiť, keďže to nie je konkrétna úloha. Nie každá požiadavka od učiteľa smerom ku žiakovi však musí byť braná ako domáca úloha. Je to určite téma na dlhšiu diskusiu.
Som za domáce úlohy
Domáce úlohy by som nechal tak, že aby boli zaujímavé, hravé, kreatívne pre tie decká, aby ich urobili. Mali by byť také, aby ich bavili, aby boli zaujímavé a skôr doplňujúce, to by som nechal. Som za domáce úlohy, a najmä ak by si napríklad žiak sám dal domácu úlohu a sám sa rozhodol, čo chce napísať, nakresliť alebo akú látku prebrať. Samozrejme, nie také úlohy, ktoré by zaťažovali celú rodinu a rátajú tak príklady do nekonečna. Treba dobre zadávať domáce úlohy a nechať to na školách. Nech učiteľ rozhoduje aj komu ich zadá, lebo sú žiaci, ktorí ich potrebujú, ale aj takí, ktorí ich vôbec nepotrebujú. Nehovoril by som, že musí alebo nemusí. Je to na učiteľovi, verme mu trochu, že dokáže posúdiť, aké ma dieťa doma podmienky a či potrebuje niečo docvičiť. Úloha môže byť na precvičenie nejakej matematickej operácie, čo je iná vec ako keď mu dám napísať, aké zvuky počulo, keď išlo zo školy, čo je veľmi zaujímavá úloha. Učiteľ musí posúdiť. Napríklad taký Róm doma, keď je ich v izbe 15, tak nemôže písať domáce úlohy. To je iný problém, tam by som trval na tom, aby chodil do školského klubu, kde by si robil domáce úlohy pod dohľadom vychovávateliek.