„Keď sa dielo predá oficiálne, autor vždy vie, kde je a zvyčajne kupujúci dostane certifikát o pôvode/originalite diela od predávajúceho autora či zastupujúcej galérie. Ak potom robí nejakú výstavu, napríklad rozsiahlejšiu retrospektívu, vie si vyžiadať svoje dielo na zapožičanie od majiteľov. Takto sú úplne stratené a vôbec nevie, čo s nimi je,“ zdôraznil.
Povedal tiež, že čierny trh stále funguje, či sú to priekupníci so starožitnosťami, alebo s umeleckými dielami, ktorí majú kontakty na klientelu. „Môže sa tam objaviť nejaký zberateľ, ktorý vie, akú majú hodnotu a ochotne za ne zaplatí. Ale predané to môže byť pod cenu a nemusí to ohlásiť, prípadne sa to môže následne vyviesť do zahraničia, respektíve transakciu už vykonať tam. Polícia SR však disponuje registrom ukradnutých diel a v rámci medzinárodnej spolupráce si vedia so zahraničnými kolegami vymeniť potrebné informácie pomerne rýchlo, takže oficiálny predaj takýchto diel nebude taký jednoduchý,“ dodal Jaroš a dodal, že celá situácia je zvláštna, pretože niektoré diela sú veľkoformátové, takže aj ich transport musel byť dopredu pripravený, určite to nebola náhoda, páchatelia museli ísť na istotu.
Martin Gerboc (52)
- absolvent Vysokej školy výtvarných umení, Bratislava (1990 - 1996), doktorát na VŠVU, Bratislava (2001-2004)
- štúdium na S. R. University of Pennsylvania, USA (1992 - 1993)
- College of Design, Kolding, Dánsko (1995, postgraduál 1997)
- v Prahe (2010 - 2011) vystavoval s renomovanými umelcami, ako sú Jake a Dinos Chapmanovci, Damien Hirst či Jeff Koons
- vystavoval aj v Štrasburgu, Paríži a ďalších európskych mestách