V centre sporu je hlasovanie Slovenska o zákaze predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 na európskej úrovni. Hnev sa pritom zniesol práve na Budaja a jeho rezort, ktorý túto agendu dlhodobo rieši, hoci za Slovensko nakoniec o tomto bode hlasoval zástupca ministerstva hospodárstva.
Hlavný problém vznikol na Výbore NR SR pre európske záležitosti, ktorý na návrh poslanca SaS Jána Oravca zaviazal Budajove ministerstvo hlasovať na európskej pôde proti zákazu „spaľovákov“. „To je absolútne porušenie všetkého, neviem, či to nie je aj trestný čin,“ komentoval konečné hlasovanie Slovenska na TA3 predseda parlamentu Boris Kollár.
„Postup vlády a jej členov preto hodnotíme ako neakceptovateľné porušenie ústavného zákona a svojvoľné prekročenie kompetencií exekutívy vo vzťahu k Národnej rade SR,“ pridáva sa aj šéf SaS Richard Sulík a slovo do bitky pridal aj predseda Peter Pellegrini. „Pán minister by mal niesť zodpovednosť za to, ako hlasoval, keď nerešpektoval rozhodnutie a odporúčanie európskeho výboru pri zákaze spaľovacích motorov od roku 2035,“ odkázal Budajovi šéf Hlasu. Poslanci chcú Budaja dostať na koberček a je otázne aké vyvodenie zodpovednosti od neho budú žiadať.
Tichá procedúra?
Ministerstvo však celú záležitosť vidí v úplne inom svetle. „Minister životného prostredia Ján Budaj sa rokovaní v Bruseli vôbec nezúčastnil a delegácia Ministerstva životného prostredia SR (MŽP SR) neporušila uznesenie Výboru NR SR pre európske záležitosti (VEZ) tým, že nehlasovala proti nariadeniu o zákaze výroby spaľovacích motorov od roku 2035,“ uvádza jeho rezort. Slovensko nakoniec hlasovalo za kompromisný návrh, ktorým eurokomisia ustúpila požiadavkám Nemecka. Práve to bolo donedávna najhlasnejším odporcom zákazu spaľovacích motorov. Výbor teda síce zaviazal ministerstvo hlasovať v súlade s postojom Nemecka, no ten sa zmenil a Slovensko teda tento záväzok podľa ministerstva dodržalo.