Požiadavky protestujúcich sú podľa ministerstva dopravy legitímne a podporuje ich apel na poslancov, aby prelomili veto prezidentky Zuzany Čaputovej. "Všetky plánované a pripravované úseky R4 majú hotovú EIA, teda posudzovanie vplyvov na životné prostredie a väčšina z nich je vo fáze pred získaním územného rozhodnutia.
Novela by umožnila Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pracovať na získaní územných rozhodnutí a zároveň vypracovať štúdiu realizovateľnosti, čo by celý proces výstavby významne urýchlilo. Ak poslanci veto prezidentky neprelomia, najprv bude NDS musieť spraviť spomínanú štúdiu, čo by trvalo približne 18 mesiacov, a až potom môže pokračovať v získavaní územných rozhodnutí," uviedol pre TASR Martin Petro z odboru komunikácie Ministerstva dopravy SR.
Termín dokončenia R4 závisí podľa jeho slov od toho, či poslanci prelomia prezidentkino veto. Ak by parlament novelu neschválil, pre R4 by to znamenalo nielen to, že nebude hotová o 18 mesiacov skôr, ale ak by sa pripustilo iné riešenie ako rýchlostná cesta, v procese prípravy by sme sa museli vrátiť o niekoľko rokov späť.
Diskusiu v poslednom čase vyvolala novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorú v uplynulých dňoch vetovala prezidentka Zuzana Čaputová. Mala pri tom výhrady voči obmedzovaniu možností Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) vyjadrovať sa k diaľničným úsekom, ktoré sú zahrnuté v predmetnej novele. Ministerstvo dopravy aj predkladatelia z radov poslancov novelu obhajujú, podľa nich povedie k zrýchleniu výstavby diaľnic a nijako významne neobmedzí právomoci ÚHP.